Wat in een vacature advertentie staat waar je op solliciteert is dat bindend?

Ik werk bij een bedrijf en ze komen iets niet na waar ik op gesolliciteerd heb. Het staat wel in de vacature advertentie. Kan ik hier nog iets mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
ronron1212
12 jaar geleden
wat is dat dan wel

Antwoorden (5)

ja , ik zou hier toch even een gesprek met je baas over hebben want je hebt gereageerd op die vacature met die en die werkzaamheden en als het ander werk is dan wat je doet klopt het niet dan waar jij op gereageerd hebt en voor aangenomen bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hier kan je niks mee. Een vacature in de krant is niet bindend. Als de afspraak niet in je contract staat hoef het bedrijf dus niet te doen zoals in de advertentie staat.

Als er in je contract niet staat dat je niet boos op het bedrijf mag zijn op het internet zou ik de bedrijfsnaam bij de vraag plaatsen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je de baan accepteerd heb je als het goed is het arbeidsvoorwaarden gesprek. In dit gesprek heb je het over je functie, salaris, werktijden, verlof etc.. Als in je functieprofiel die je behoort te krijgen als je begint niet de dingen staan die in de advertentie stond kan je niet zoveel beginnen. Probeer te praten en er samen uit te komen. Wellicht dat op termijn men aan je eisen wil voldoen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding van dat aanbod. Bij dit soort complexe overeenkomsten oordeelt de rechter meestal dat de advertentie een uitnodiging is tot het doen van een aanbod, wat dan weer door de adverteerder dient te worden aanvaard. Jouw sollicitatie is dan dus het aanbod, en als de werkgever jouw aanbod niet aanvaardt is er geen sprake van een overeenkomst, dus kun je ook geen nakoming daarvan afdwingen. Als iemand bijvoorbeeld zijn huis te koop zet voor 150.000.- euro en ik schrijf een briefje dat ik het daarvoor koop, kan de verkoper simpelweg zeggen: "Daar heb ik geen zin in".
Bij eenvoudige overeenkomsten gaat dat niet op. Als er op de markt een koopman staat en die roept: "1 kilo aardappels voor 1 Euro", en ik zeg "verkocht", dan is er een overeenkomst en moet hij ze leveren als ik betaal.

Als het een verplichting is die direct op de sollicitatie zelf betrekking heeft, laten we aannemen dat er in staat dat reiskosten voor een sollicitatiegesprek worden vergoed, dan is dat wel weer afdwingbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een advertentietekst is niet een overeenkomst met jou.
Wat wel van belang is, zijn jouw arbeidsovereenkomst (met functienaam) en je functiebeschrijving.
Nu is het vaak zo dat er niet alles letterlijk in je functiebeschrijving kan staan wat je precies allemaal doet en wat niet. Dat is onmogelijk.
Er zullen altijd dingen zijn die ook bij je werk horen en er niet letterlijk in staan. Het moet wel een logische taak zijn binnen je functiebeschrijving en je functienaam.

Daar kun je dus op terugvallen als je het niet eens bent met het werk dat je doet of juist niet doet en wel tot je functie vindt behoren.