Is mijn werkgever verplicht mijn contracturen uit te breiden als ik structureel meer uren heb gewerkt het afgelopen jaar?

Ik heb een 16 uur contract, maar werk het afgelopen jaar per week gemiddeld 10 uur extra.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (2)

Bij structureel meer werk gaat men uit van het rechtsvermoeden.

:: Indien je 3 maanden structureel meer werk heb gedaan dan in je contract staat, mag je er van uitgaan dat je ook
een contract hebt voor dat aantal uren.

Dus juridisch gezien heb je inderdaad dat recht nu. Dat is al een feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je structureel meer werkt dan je afgesproken hebt, dan is de werkgever verplicht om je contract uit te breiden. Wanneer hij dat moet doen is verschillend. Heb je geen CAO dan geldt zoals mijn voorganger aangaf na 3 maanden een rechtsvermoeden van een contract van 10 uur meer. Een rechtsvermoeden betekent nog niet dat jij dat contract krijgt, dat zul je zelf moeten vragen.
Als je onder een CAO werkt, dan is dit nu typisch een onderwerp wat hierin wel eens geregeld zou kunnen worden. In de CAO VVT bijvoorbeeld geldt dat je aanspraak op een groter contractpercentage kan maken na een half jaar, in de CAO gehandicaptenzorg zelfs pas na 1 jaar.
Dat heeft ermee te maken dat ze daar bepaald hebben dat er wisselende werktijden zijn en dat de gemiddelde arbeidsduur wordt bereikt in 1 jaar. Je mag daar dus een half jaar meeruren draaien en vervolgens het tweede half jaar dit gecompenseerd krijgen, waardoor je geen aanspraak kan maken op een groter contract.
Maar als je al 1 jaar deze meeruren draait, lijkt mij dat geen enkele werkgever meer aan een contractophoging uit komt.