Hoe neem ik ontslag?

Ik werk al 3 jaar als zaterdag baantje bij een autogarage waar ik auto's poets. Ik heb het erg naar mijn zin gehad maar nu ik 16 ben wil ik toch eens iets nieuws en wat meer met mensen werken. Nu zou ik wel graag bij de lokale supermarkt gaan werken alleen vind ik het erg moeilijk om 'ontslag' te nemen.

Moet ik bijvoorbeeld eerst solliciteren bij de supermarkt? of eerst ontslag nemen. Moet ik voor een vervanger zorgen? omdat het een klein team is en het misschien wat onverwacht is. En hebben jullie verder nog tips? Ik vind het namelijk nogal moeilijk om dit onderwerp omhoog te brengen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden, het helpt me ontzettend.
Nu moet ik inderdaad maar niet meer uitstellen en eens aan de slag gaan, alleen wat is hiervoor de beste manier? Kan ik het best een afspraak maken om te praten, het in de koffiepauze bespreken of na het werk even vragen of we even kunnen praten? of kan ik het beter telefonisch afhandelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Gooi niet je oude schoenen weg voor je nieuwe hebt ".
m.a.w. eerst ergens anders solliciteren voor je ontslag neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens om je heen: misschien is er wel een buurjongen of schoolgenoot van 13 die maar wat graag jouw baantje wil hebben en waarvan jij weet dat hij geschikt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na of voor het werk zou ik het bepraten.

Antwoorden (8)

Ik zou eerst er voor zorgen dat je ander werk hebt. Meestal kan je niet meteen beginnen. Die tijd kan je gebruiken om je wasplek op de hoogte te brengen en evt samen naar een vervanger te zoeken. Ik denk dat je wasplek het je helemaal niet kwalijk neemt dat je op je 16e wel eens wat anders wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap naar jouw baas toe PaiJai, en vertel 'm wat je hier opschrijft! Da's wel zo eerlijk voor jou, maar ook voor hem. Open vizier dus.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Breng het gewoon ter sprake, dat je na al die jaren wel eens wat anders zou willen doen. Dan kan je werkgever, waar je zo te horen wel een goede band mee hebt, zich voorbereiden op je vertrek. Wel zo netjes.

Zoek vervolgens naar een andere job, voordat je echt ontslag gaat nemen. Anders zou het zo maar kunnen dat je een tijdje "between jobs" komt te zitten. en dat is waarschijnlijk wat je ook niet wilt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ja eng he, de eerste keer ontslag nemen. Je hoeft niet voor een vervanger te zorgen. Als je niet zonder werk wilt komen te zitten solliciteer je eerst voor je een andere baan opzegt.
Als je dan werk hebt, of als de kans groot is vertel je het je baas, liefst niet vandaag dat je morgen niet meer komt, maar een tijdje eerder. Ik denk dat je niet echt een opzegtermijn hebt, maar als je het minstens n week tevoren kunt vertellen is dat wel prettiger. Ja en als je iemand kent die jouw baanthe zou willen kun je dat altijd voorstellen, maar het hoeft niet
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij!
Het beste kun je eerst zorgen dat je een nieuw baantje vind.
Als je bij je nieuwe baan een ruime termijn bedingt waarop je moet beginnen, heeft je oude werkgever tijd genoeg om een nieuw iemand te vinden. Bij een zaterdagbaantje kun je gewoon mondeling opzeggen. Natuurlijk is het best moeilijk om je baas te zeggen dat je ontslag neemt, maar die baas zal het best begrijpen dat jij na 3 jaar iets nieuws wilt. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat idd eerst informeren bij je volgende werkgever - je verkoopt de huid van de beer niet voor die geschoten is- Je hebt met veel plezier gewerkt als autopoetser en je baas snapt heus wel dat je eens verder wilt kijken en laten we wel wezen; het is tenslotte een zaterdagbaantje en niet je huidige baan. Een vervanger zoeken is niet jouw taak en ik zou gewoon eens laten vallen dat je even een gesprekje met je baas wilt. Het is de gewoonste zaak van de wereld. Succes, en het gaat hier om jou hé
12 jaar geleden
Om even op je laatste vraag in te gaan, zou ik het niet telefonisch bespreken, het is netter om je baas aan te kunnen kijken, in een koffiepauze lijkt mij ook niet ideaal omdat het dan vaak vluchtig is. vraag wanneer je werkt gewoon aan je baas of hij tijd voor je heeft zodat hij iig weet dat je iets met hem bespreken wilt. en leg het hem dan uit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over je toevoeging:

Ik denk dat je het beste schriftelijk je ontslag kan nemen.