Mag mijn baas mij laten over werken? (onbetaald)

We werkte tot 21.15 , en hij had van te voren al gezegd dat hij niet later dan 20.30 ging uitbetalen. Ik had mijn deel van het werk af, ruim op tijd. Maar we werkte met allemaal nieuwelingen, die dus langzaam waren. Iedereen die het werk op tijd af had, moest de nieuwelingen helpen( die er een zooitje van hadden gemaakt) en zo werd t 21.15. Ik vroeg krijgen wij nu niet doorbetaald, maar hij zei dat hij dat niet kon verantwoorden tegen over het managment ofzo. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies dit verhaal even in een briefje aan het management zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter is om vooraf als je merkt dat het weer een latertje (kan) gaan worden al aangeeft of vraagt wat er met de extra uren gaat gebeuren, dus bv kan ik de uren later inleveren voor vrije tijd of dat je de uren betaald gaat krijgen. Dan kun je je werk gewoon neerleggen op de afgesproken tijd en is het geen werkweigering.

Antwoorden (6)

Nee natuurlijk niet, je hoort gewoon betaald te worden voor de uren die je werkt!
En dan maken de omstandigheden niet uit of je moet er zelf mee hebben ingestemd dat je onbetaald over werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Dit mag inderdaad niet! Misschien wel overuren rekenen.. Die je later weer als vrije dagen kan opnemen. Maar in dit geval lijkt dat mij niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet. Je moet hiermee naar personeelszaken gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit een keer voorkomt,,dan moet je er geen probleem van maken.
Maar als het vaker voorkomt,dan zou ik dat wel doen.
Voor wat hoort wat.
Tenslotte heb je recht op je uren.

Maar als je ooit een keertje een half uurtje eerder naar huis wilt, dan moet je baas ook niet zeiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slavernij is jaren geleden afgeschaft. Als jij werkt hoor je daarvoor betaald te worden, wettelijk verplicht met inachtneming van regels voor minimumloon, CAO etc.

Je kunt nog afwegen of er iets anders tegen dat overwerk staat zoals een riante bonusregeling of iets dergelijks. Maar zeker bij laaggeschoold werk lijkt me dat niet het geval. Dat die nieuwelingen het niet goed doen is niet jouw probleem maar dat van je manager, tenzij daar iets over in je contract/functieomschrijving staat. Dan nog ben je absoluut niet verplicht om voor niets te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nee tuurlijk mag dit niet
Ik heb dit zelf ooit eens aan de hand gehad
Hij behoort je of uit te betalen of het in vrije tijd te verrekenen en meestal binnen een periode van 160 gewerkte uren dat staat in je cao
Ga naar een rechtswinkel voor advies
Ik moest mijn werkgever eerst daar 2x op wijzen en toen deed ie er nog niks aan
Toen mocht ik van de rechtswinkel zelf mijn tijd gaan indelen
Doe niks op eigen houtje laat je eerst even goed voorlichten door een rechtswinkel das meestal gratis
Ben je lid van een vakbond kaart het dan bij hun aan