Hoe maak je een goede jaarplanning, inclusief reeele tijdsbesteding?

Om je werkzaamheden beter onder controle te krijgen, en minder ad-hoc heel veel of minder werkzaamheden te hebben, is een goede jaarplanning handig. Maar hoe zet je die op?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat om werk voor iemand in een ad-hoc werk omgeving waar werk van 8 uur per dag naar 15 uur per dag kan springen van de ene op de andere week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste: zorg dat je weet hoeveel tijd welke werkzaamheden kosten. Deel daarvoor je werkzaamheden in zoveel mogelijk kleinere onderdelen in, maak er deeltaken van.
Ten tweede: bepaal de momenten dat iets af moet zijn.
Ten derde: bepaal welke middelen je wanneer nodig hebt, wat daar voor levertijd voor geldt, etc.

Dan ga je de werkzaamheden van achteren naar voren plannen, dus uitgaande van het moment van gereed komen van het werk ga je terugrekenen hoeveel tijd je voor elke deeltaak nodig hebt, en in de juiste volgorde plan je die dan in.

Ik weet wel dat dit een projectplanning is, en geen jaarplanning...

maar een jaar gaat automatisch voorbij ook zonder planning :-)
itsme
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Aha, het principe van 1+1=3 als het gaat om gezamenlijk een klus te klaren: alleen werk je inefficient, met twee werk je wel efficient.
Dan is het van belang om de benodigde tijd voor het alleen en het gezamenlijk uitvoeren van (deel) werkzaamheden helder in kaart te brengen. Het werkelijk inschatten van benodigde tijd voor werkzaamheden is erg moeilijk, de mens is geneigd om in pure werktijd te rekenen (dus 8 effectieve uren per dag) en om veel kleine details te vergeten die vaak de helft van de tijd kosten. Daarbij kan ik je niet helpen: het is jouw vakgebied, jouw expertise. Maar reken met maximaal 6 efficiente werkuren per dag, en vergeet niet dat als iets meezit je misschien een dag verliest, maar als iets tegen zit dan ben je een week kwijt.
Heb je een planningsprogramma waarin je kunt werken met resourses, bijvoorbeeld MS Projects? Het is wel een project georienteerde planner, maar kan je goed helpen om weer te geven hoe je een project op twee (of meer) manieren kunt uitvoeren door meer of minder resources te gebruiken, waarbij je dan zelf de efficientie kunt instellen.

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk kan dat alleen maar
als je al voor het overgrote deel weet wat de werkzaamheden bij benadering inhouden en je ervaring hebt met het type werk.

Dan is het een kwestie van het aantal klussen inventariseren met de daarvoor benodigde tijd, en er een marge van 5 tot 10 % (ook dat kan je ervaring je het beste leren, dus hou de eerste keer wat ruimer aan) bij optellen voor onvoorziene omstandigheden en uitloop.

Kijk eerst welke dingen al vaststaan dat ze moeten gebeuren en plan die niet te dicht op elkaar. Maak dan een inschatting van wat daar nog bij komt of kan komen en plan dat er tussenin. Hou de extra ruimte zo leeg mogelijk voor ad-hoc en uitloopwerkzaamheden.

Het maken van een jaarplanning voor een school of een -noem eens wat - verbouwing of verhuurbedrijf is natuurlijk makkelijker dan voor een branche die een minder structureel of seizoens-gebonden karakter heeft.

Eigenlijk is de allerbeste manier om voor het eerst een jaarplanning te maken, te kijken wat er het jaar daarvoor allemaal is gebeurd en waar de knelpunten zaten. Heb je dat echter niet bijgehouden, dan ben je wel een beetje afhankelijk van een goed geheugen.