Wat maakt iemand een talent?

in mijn werk ben ik bezig met Talent ontwikkeling, maar een sluitende definitie van Talent is lastig te vinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Talent is de aanleg tot de ontwikkeling van vaardigheden. Je kunt een bepaald talent hebben, zonder dat te weten. Een talent dat ontwikkeld is, noem je een competentie. Om competent te worden is talent nodig en daarbij ook de juiste gelegenheid, omgeving en voorwaarden. Talent zit dus in de genen, maar talent wordt niet altijd ontdekt. Zo kun je bijvoorbeeld het talent hebben om een goede voetballer te worden, maar als je nooit gaat voetballen, kom je daar niet achter.

Een interessante filosofie over talent en competentie kun je lezen op: http://www.managersonline.nl/weblog/518/van-talent-naar-competentie.html

Lees ook de reacties, die goed aansluiten op de tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Talent is een natuurlijke begaafdheid, het aanleg te hebben om iets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb deze al eens beantwoord. Lees hier mijn antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/talenten-verliezen.11943

Een zeer interessant artikel hieromtrent:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1917130.ece/Talent_bestaat_niet

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging: Talent is mi dus maakbaar. Veel oefenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je moet wel aanleg voor iets hebben om een talent te worden. Een 'houten klaas' kan oefenen wat hij wil, maar zal nooit een turntalent worden. Iemand zonder muzikaal gevoel schopt het ook niet ver in de muziekwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"een bepaalde aanleg, een gave" dat zijn goede synoniemen maar mi niet concreet genoeg. De meningen zijn verdeeld. Indien je het leuk vindt, lees dan het artikel wat ik heb bijgevoegd:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1917130.ece/Talent_bestaat_niet
Een talent is iemand met een bepaalde aanleg, die deze gave gebruikt en zodanig ontwikkelt dat hij/zij uitblinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry ruth, maar een talent is niet iemand, maar iets....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry WimHeintingal, Volgens Van Dale's groot woordenboek der Nederlandse taal, oftewel de Dikke van Dale, is een talent iemand met veel begaafdheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talent wordt hier gebruikt ion twee betekenissen, waarvan 1 ten onrechte: als een eigenschap (schilderen, rekenen) en als een mens met die eigenschap (schilder, rekenaar). Concludeer het onjuiste gebruik. Jan heeft vele talenten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is jouw persoonlijke conclusie.
Ook in de taalwetenschap wordt 'talent hebben' en een 'talent zijn' erkend.
Zelf een gerenommeerd blad op taalgebied als "onze taal" is op zoek naar 'jong talent', waarin de betekenis van talent is: iemand met veel begaafdheid.
zie artikel: http://www.onzetaal.nl/wedstrijd/
Mij lijkt talent een samenklontering van allerlei factoren:genetische aanleg, stimulans vanuit de omgeving (kan negatief of positief zijn), uithoudingsvermogen, de wil om uit te blinken, oefening en misschien vergeet ik er nog wel een paar. En dan moet nog bij al die factoren de knop op 'AAN' staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talent is voor mij dat iemand ergens uitzonderlijk goed in is zonder dat de persoon zich hier voor hoeft in te spannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een talent is iemand die op één gebied (of meerdere natuurljk) nieuwe kennis en vaardigheden snel oppakt en kan toepassen, waardoor een bovengemiddelde groei ontstaat.

Deze mensen hebben de natuurlijke aanleg om bijzonder snel een nieuwe vaardigheid bovengemiddeld te beheersen.