nieuwe regels vakantiedagen horeca CAO

ik kreeg vandaag van mijn werkgever te horen dat er een nieuwe regel in werking treedt mbt de vakantiedagen. In de oude CAO verjaarden de vakantiedagen na 5 jaar, in de nieuwe CAO is dit na een half jaar na afloop van het kalendejaar waarin dit loopt.

Mijn vraag is:
Kan dit zomaar en wat zijn de regels met betrekking tot mijn dagen die ik nog heb staan. Ik heb door drukte weinig vakantie kunnen opnemen en nu loop ik het risico ze kwijt te raken?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Dat de nieuwe regeling van kracht wordt, wil nog niet zeggen dat je baas zomaar je dagen kan afnemen. Je heb voor die vrije dagen dus een half jaar om ze wel op te nemen. Dus maar even vrij plannen lijkt mij, want de drukke zomer komt er weer aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit in de nieuwe CAO staat, kan dit inderdaad zomaar. De CAO is altijd bindend.
Echter moet je baas je wel in de gelegenheid stellen deze dag op te nemen. Kan hij dat niet, kun je hem vragen de niet opgenomen dagen uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze nieuwe wet (vorige week door de EK goedgekeurd) geldt voor wettelijke vakantiedagen (20), die je krijgt vanaf 2012. Voor de rest (bovenwettelijke, of tot 2012 opgebouwde dagen) geldt gewoon de vijfjaarsregel.
12 jaar geleden
Misschien kun je overwegen om voor je baas een nieuwe leesbril te kopen (grapje).
Uitgangspunt is met wets- en CAO-wijzigingen dat deze gelden voor de toekomst en niet voor het verleden, dus voor de al verdiende dagen.
Als je het precies wilt weten bel dan de Horecabond op en vraag hoe het zit.
Ook is m.i. je baas verplicht je een exemplaar van de geldende CAO te geven . Daarin kun je misschien lezen hoe het nu zit.