Is het moeilijk om weer te wennen aan school na een jaar te hebben gewerkt?

Ik studeer op dit moment HBO maar ik voel al een tijdje dat de studie toch niet iets voor mij is. Ik denk erover om even een jaartje te gaan werken en mij te oriënteren op andere studies. Ik hoor vaak dat als je gaat werken dat je dan uit het school ritme raakt en daar heel moeilijk weer aan kan wennen. Nu mijn vraag, in hoeverre is dit waar?

Toegevoegd na 8 minuten:
(Op dit moment ga ik zo'n 2x per week naar school (van 9 tot 5) en werk ik ongeveer 25 uur per week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het valt mee... Het heeft bij mij eerder andersom gewerkt. Je denkt nu dat school wellicht niets voor je is, maar als je een jaar gewerkt hebt dan zal je realiseren dat school in de huidige maatschappij wel nodig is om te groeien.
Na een jaar zie je dan ook dat veel mensen toch weer een opleiding beginnen en met een betere instelling.

Het ritme is niet zozeer hetgeen wat je tegen gaat staan dat is meer het uitgavepatroon. Als werkende heb je veel meer te besteden en hier ga je dan ook naar leven. Op het moment dat je na een jaar weer gaat studeren dan is het lastig om weer een stapje terug te doen :).

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is voor elke persoon anders, maar het is voor de grootste groep mensen wel waar. School is een ritme waar je op dit moment inzit, werken is een totaal ander ritme en dus zal je als je weer gaat studeren wat moeite hebben aan het begin. Dan komt om de hoek kijken hoeveel doorzettingsvermogen je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerder dat het lastig is als je 10 jaar of langer geen school hebt gevolgd, ik ben zelf 2 jaar lang gestopt met een opleiding. Maar toen ik weer begon viel het heel erg mee. het was bijna of ik juist weer frisser en gemotiveerder was dan eerst.

Het ligt denk ik ook aan wie je bent en je interesse in wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jaartje tussenuit kan soms heel verrassend werken.
Als je echt niet goed weet wat je wilt, is het best verstandig om een jaartje te gaan werken. Maar zoek wel werk waar niet echt je ambities liggen, anders wil je nooit meer aan de studie.

In een jaar kan iemand een enorme groei doormaken en zo zichzelf beter leren kennen. Wanneer je weet waar je talenten liggen is het makkelijker een studie te kiezen.

Dus of het moeilijk is om weer naar school te gaan na een jaar gewerkt te hebben? Tja...dat hangt er maar net vanaf waar je toekomstplannen liggen.

Succes met de keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ehrinner me van het laatste jaar stage, 4 dagen stage , 1 dag school,dat die schooldag best lang duurde, hoewel we op die dag ook veel praktijk kregen.maar je kon veel minder makkelijk tussendoor naar de koffieautomaat, om maar zoiets te noemen. Dus dat deel van terug de schoolbank in, is zeker wennen. Van de andere kant , als je direct echt weet wat je wilt, en n jaartje vertandiger bent geworden;) , besef je meer waar je het voor doet. Vooral als je dit jaar een niet zo spannende baan vindt, en je erachter komt dat papieren belangrijk zijn
anneliez