Nee, dat is preventief beleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kans is aanwezig, dat het hier discriminatie betreft. Maar om dat precies te beoordelen, moet je de aard van de functie weten. Er zijn niet zoveel beroepen meer, waar je echt de hele dag loopt te sjouwen met heel zware spullen, en bovendien is het best mogelijk, als die vrouw in een team werkt (met veel mannen), dat als er eens een keer iets ongelofelijk zwaars getild moet worden, er even een man is, die de (til-)klus klaart.

Vrouwen zitten ook bij de brandweer, gemeentereiniging, autogarages, en in het leger. Daar wordt ook getild. Komt nog bij dat er in de zorg pas echt flink getild moet worden, en daar werken heel veel vrouwen.

Of het hier discriminatie betreft, daar gaan wij eigenlijk niet over, maar de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Als je als vrouw het idee hebt, dat je een baan niet krijgt, alleen omdat je vrouw bent, kun je een klacht indienen. Maar ook is het mogelijk te klagen over deze vacature zelf. De CGB zal dan de zwaarte van de functie bekijken, en oordelen of dit inderdaad voor een vrouw niet te doen is. Die uitspraak is niet bindend, maar als je niet tevreden bent, kun je naar de rechter, en die laat het oordeel van de CGB zwaar meewegen.

Overigens zou ik als werkgever dit nooit doen, en iedereen laten solliciteren, dus mannen en vrouwen. Als het hier zeer zwaar werk betreft, dan kan een vrouw prima zelf beoordelen, of ze dat werk lichamelijk aankan. Wil ze per se die baan, dan kan ze het ook aan, en heb je ook nog een gemotiveerd iemand, die hier duidelijk voor kiest. Geen enkele vrouw kiest bewust voor een baan, die ze lichamelijk niet aankan. Er zijn nu eenmaal ook vrouwen die heel sterk zijn, en mannen die nog geen kratje bier kunnen tillen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Haha ik ben dan die man die nog geen kratje bier kan tillen:p
Er bestaat ook nog zoiets als positieve discriminatie, maar het blijft natuurlijk wel discriminatie. Ik denk dat als een vrouw weet wat de vacature inhoudt, ze goed kan weten of ze het wel aankan.