Een vast arbeidscontract gekregen met de de volgende zin erin.

Ik heb een vast arbeidscontract gekregen maar er staat een zin en ik wil heel graag weten of dit zo mag/kan.
Bij het eerste jaarcontract stond het er niet in.
De zin:
Het overeengekomen salaris valt buiten de uit CAO-afspraken voortvloeiende salarisverhogingen.
Kan iemand mij raadgeven.
Jolanda

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De antwoorden hieronder zijn goed, maar als je toch MOET tekenen schrijf dan expliciet "gezien" erbij.
"Gezien" wil nl niet zeggen dat je er ook mee akkoord gaat.

Het beste antwoord

Dat kan wel, als er voor de functie geen inschaling is. Dat komt bij hogere functies of functies die hoger worden beloond dan de cao aangeeft regelmatig voor.

Daarnaast is het wel degelijk onverstandig te tekenen voor zaken die nietig zijn voor de wet. Je zult dan namelijk iedere keer moeten gaan strijden om je gelijk te behalen. Dat doet je arbeidsrelatie weinig goed en het kan ook nog eens veel geld en tijd kosten. Zorg er dus gewoon voor dat het nu goed is vastgelegd dat scheelt je een hoop sores voor later.

Toegevoegd na 59 seconden:
Aanpassing: Het is vanuit mijn luie stoel uiteraard niet te beoordelen of jouw functie en salaris inderdaad niet in de CAO schalen past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor dit antwoord.

Andere antwoorden (4)

Neen,diezin mag er niet in.
Als vaste medewerker heb je recht op de CAO verhogingen.
Overigens kun je het contract rustig tekenen.
Alle wettelijke onjuistheden zijn voor de werknemer automatisch ontbonden!

Toegevoegd na 11 minuten:
Zo mag in het contract niet staan dat je ontslagen wordt als je meer dan 6 maanden zwanger bent.
Dit soort bepalingen is verboden , net als het ontduiken van CAO afspraken.
De enige uitzondering is als je een boven CAO loon hebt, je zou dan een salaris moeten hebben wat hoger dan de hoogste schalen die door de CAO afgedekt zijn.
Mogelijk is dat niet het geval.
De CAO is bindend voor alle betreffende bedrijfstakken en alle medewerkers met een CAO loonschaal.
Is dit het geval dan kun je later -ondanks ondertekening- de werkgever wijzen op nietigheid van de onwettige salarisafspraak/arbeidsovereenkomstbepaling.
Zo voorkomt de Staat de valse streken van werkgevers die in een machtspositie zittend, unfaire afspraken geldend te krijgen.
Teken dus gerust , zou ik zeggen, net als zwangere vrouwen.
Geen rechter trapt er in als je dooropontslagen zou worden.
Werkgevers zelf weten dit verdraaid goed, er zijn echter werknemers die hun rechten niet kennen, waar misbruik van wordt gemaakt.
Zodra je niet meedraait met de CAO verhoging of vergelijkbare boven CAO verhoging , even een afspraak maken met P en O afdeling of de baas zelf.
Hou ze gerust een geprinte versie van dit verhaal onder de neus.
Diverse malen heb ik als raadshulp (ik ben geen advocaat) deze zaken recht kunnen krijgen.(Feitelijk alle malen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem even contact op met het juridisch loket. Dan kunnen ze je advies geven en eventueel bijstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij mag dit er alleen in staan als jouw salaris ook niet volgens een CAO is, is jouw salaris wel volgens een CAO dan mag dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee mogelijkheden:
a) de CAO is van toepassing op jouw arbeidsovereenkomst en van toepassing op het bedrijf. In dat geval mag ingevolge de CAO wetgeving niet een deel van de CAO (de salarisparagraaf) worden uitgesloten.
b) Er is geen CAO van toepassing op jou (omdat je ingevolge de functiewaardering niet in een salarisschaal kan worden ingedeeld) en/of of op jouw bedrijf. Dan kan gewoon in een arbeidsovereenkomst worden vastgelegd wel een CAO volgt maar niet voor alle artikelen die daarin staan.

Dus kijk even na welk van deze twee mogelijkheden van toepassing is.
itsme
12 jaar geleden
Ha, die Ermona;

In algemene zin geldt volgens mij dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de consequenties van het tekenen van een contract en hier ook aan gehouden kunt worden. Ook als er dingen in worden aangeboden die niet stroken met collectieve afspraken. Daarmee zie je dus in feite op individuele basis af van die afspraken. Niet zomaar doen dus, eerst informatie inwinnen bij een rechtsbijstandverzekeraar of een informatiedesk van een vakvereniging.