Ik werk als afwasser in een restaurant, vanavond moet ik werken, krijg ik volgens de wet verplicht dubbel betaald?

Volgens mij krijg ik mijn normale salaris, maar zijn ze niet verplicht mij minimaal het dubbele te geven?(vanwege de feestdag).

Toegevoegd na 22 seconden:
En wat moet ik doen als ik niet dubbel betaald krijg?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna iedereen moet vandaag werken, we hebben al op heel wat vragen geantwoord dat het vandaag géén nationale vrije feestdag is.

Antwoorden (6)

Ik heb ook gewoon moeten werken en krijg ook niet dubbel betaald.

1 keer in de 5 jaar is het een algemene feestdag, voor de rest is het wat het bedrijf heeft vastgelegd of wat er in de CAO staat.

Maar het is een normale werkdag als elke andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan de cao..en eens in de 5 jaar jaar is het een officiële vrije dag. En dat is in 2015.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 mei is geen officiële feestdag, slechts eens in de 5 jaar is het een vrije dag voor (bijna) iedereen. Vandaag moest iedere werkende ook gewoon naar z'n werk toe, die worden ook niet allemaal dubbel betaald. Overigens geldt dat lang niet in alle beroepen dat je dubbel wordt uitbetaald op een feestdag, dat ligt aan de CAO en bij sommige beroepen vallen feestdagen nu eenmaal onder de gewone werktijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het is wel een officiele feestdag. maar geen vrijedag.
5 mei is slechts een keer per 5 jaar een nationale feestdag en dat is dit jaar niet.
zie hieronder het artikel uit de Horeca CAO dat betrekking heeft op feestdagen, daaruit blijkt dat je geen recht hebt op extra betaling dit jaar.

JARTIKEL 13 - FEESTDAGEN
1. Erkende feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste
pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag, tweede kerstdag en de dag waarop op grond van een
besluit van de overheid Koninginnedag wordt gevierd en 5 mei, mits 5 mei, blijkens publicatie in de
Nederlandse Staatscourant, als nationale feestdag wordt gevierd.
2. Een werknemer kan eenmalig in plaats van eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste
pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag (een) andere, vanuit godsdienstige
opvattingen door die werknemer gewenste, feestdag(en) aanwijzen. Aanwijzing van een alternatieve
feestdag onder vermelding van de erkende feestdag waarvoor hij in de plaats komt, dient schriftelijk te
geschieden.
3. Als een werknemer werkzaamheden heeft verricht op een erkende dan wel door hem aangewezen
alternatieve feestdag tussen 02.00 uur tot 02.00 uur van de dag daaropvolgend, heeft hij voor ieder
gewerkt uur of gedeelte van een uur recht op vervangende vrije tijd. De te compenseren vrije tijd dient te
worden toegekend in de periode van 26 weken volgend op de feestdag. Als compensatie in vrije tijd niet
mogelijk is, moet uiterlijk binnen 4 weken na afloop van de periode van 26 weken per gewerkt uur of
gedeelte daarvan een toeslag à 50 procent van het betreffende uurloon, of gedeelte ervan, worden
uitbetaald.
4. Dit artikel is niet van toepassing op de werknemer die volgens het bepaalde in lid 1 onder c. van artikel
11 is ingedeeld in een wachtperiodiek.
itsme
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het is elk jaar een nationale feestdag alleen geen vrije dag
itsme
12 jaar geleden
@ronron: klopt, in andere CAO's wordt dit wel correct vermeld maar in deze CAO niet. Ik heb de bewoordingen van de CAO gevolgd om duidelijk te maken waar hij recht op heeft.
Nee daar heb je geen recht op in je cao staat wanneer je daar eventueel wel recht op hebt. Maar een restaurant is een organisatie die over het algemeen gewoon 7 dagen per week open is en een andere systematiek kent van vrije dagen meestal door de week. 5 mei is overigens een normale werk dag. Het is wel een officiele feestdag maar geen vrijedag voor de meeste mensen dat is het 1x in de vijfjaar. De eerste keer weer in 2015
12 jaar geleden
In de Horeca werkt het allemaal net iets anders. Horeca is altijd werken als andere vrij zijn. Lijkt me sterk als je dubbel betaald krijg. Zou wel altijd leuk zijn, zie de fooien als je dubbele uitbetaling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fooien als je in de keuken afwast?