Wat is de beste move als je al zes jaar aan het solliciteren bent en je hebt al alles geprobeerd (loopbaancentrum, stages, cursussen, werkervarings-

plaatsen, vrijwilligerswerk, brief en cv laten checken, echt alles; ik heb serieus drie kantjes aan cv en een universitaire opleiding) en alleen maar afwijzingen krijg? Ik mag niet eens op gesprek komen.Tips?

Nu werk ik als postbode voor 8 euro per uur.

Ik heb geen geld meer voor een cursus of opleiding. En die heb je nodig voor bijvoorbeeld in de zorg en in het onderwijs, daar waar veel werk schijnt te zijn. (Dat zijn eigenlijk geen banen die mij aantrekken). Wat kan ik nu nog doen om een vast inkomen te krijgen?

Ik zit op het punt van opgeven.

12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
CV word vaak gezegd maximaal 1 A4, anders is het zo'n dikke lap tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend dat het nog steeds niet is gelukt. Je hebt al veel bruikbare antwoorden gekregen. Wat ik een enorm pluspunt vindt, is dat je nu toch als postbode werkt en niet thuis blijft zitten. Het geeft aan dat je gemotiveerd bent om te werken en niet graag "stil zit". Dat is al een hele goede kwaliteit!
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je. Dat doet me goed dat je dat zegt.

Antwoorden (4)

Het beste is afkijken hoe anderen het doen. Laat een deskundige naar je cv kijken en je solicitaties Opstellen. Je moet namelijk te weten komen waarom je afgewezen wordt, en daarop inspelen. Het gaat er namelijk niet om wat jij vind van jezelf en cv en sollicitaties, maar wat degene vind die jou moet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Dank voor je tips. Er hebben al verschillende deskundigen naar brief en cv gekeken. Die zijn op zich goed hoor ik van iedereen en van de bedrijven. Maar meestal hebben ze honderd sollicitanten en op de een of andere manier val ik altijd buiten de boot.
Ik kan me goed voorstellen dat je de moed even laat zakken. Aan je motivatie, opleiding, brief en cv ligt het niet.
Is het iets dat je voor jezelf gaat beginnen?

En voor de rest denk ik: misschien is het handig om op een dieper niveau uit te zoeken wat er werkelijk aan schort. Dit kan door naar binnen te gaan, hier zijn verschillende methodes voor. Ik weet niet of je hier voor voelt, maar je hebt duidelijk gemaakt dat het niet ligt aan bovengenoemde, en aangezien je al zes jaar bezig bent, zou ik de oorzaak proberen te achterhalen. Er zijn hier vast veel mensen die beter kunnen uitleggen hoe je naar binnen kunt gaan, dan dat ik dat kan.

Het is waar je in gelooft, ik geloof dat er onbewust iets kan zijn dat je een leuke baan onbewust afstoot.

Waar ik ervaring mee heb, zijn helende reizen, zie onderstaande link. Wil je meer weten, je mag me een persoonlijk bericht sturen.

Ik wens je heel veel succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Een oorzaak dat je onbewust mogelijk een baan afstoot kan bijv. onzekerheid zijn, of een oude, maar sterke overtuiging: ik kan het niet, ik ben deze baan niet waard. Ik noem maar iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: ik heb veel respect voor je dat je, ondanks alle tegenslag, de moed niet hebt opgegeven en zóveel gedaan hebt om je doel te bereiken. Maar ook dat je, ondanks je hoge opleiding, als postbode aan de slag bent gegaan.
Daar zijn wilskracht en doorzettingsvermogen voor nodig!

Uit ervaring weet ik dat werkeloos zijn een flinke impact kan hebben op je zelfvertrouwen en de manier waarop je in het leven staat. Daarbij komt dat hoe langer je iets buiten je eigen vakgebied doet, des te moeilijker het wordt om op dat terrein een baan te vinden. Een potentiële werkgever kijkt toch als eerste naar je huidige baan: sluit die aan op de bestaande vacature? En ook de richting waarin je bent afgestudeerd speelt wellicht een rol.

Geen idee wat je leeftijd is, maar veel werkgevers hebben een duidelijke voorkeur voor jongere sollicitanten "met enige werkervaring". De afgelopen tientallen jaren is de arbeidsmarkt natuurlijk overspoeld met HBO-ers, die voor veel werkgevers aantrekkelijker zijn universitair geschoolden. Mijn vorige baas zei altijd: "Ik wil geen mensen die van de universiteit komen. Die denken en filosoferen teveel en missen daadkracht".

Je zoektocht naar een baan lijkt na al die jaren op een dood spoor te zitten. Wat dat betreft ben ik het eens met het antwoord van Happylife dat het wellicht tijd wordt voor een stukje zelfreflectie, dat kan samengaan met het moment om bewust andere keuzes in je leven te gaan maken. Realistische keuze, op basis van je kwaliteiten, interesses én mogelijkheden. Verder is mijn ervaring dat netwerken heel belangrijk kunnen zijn om een baan te vinden die bij je past.
Ook eens vrijblijvend gaan praten met mensen die (op het vakgebied van jouw keuze) actief zijn in personeelswerving, wil nog weleens helpen om inzicht te krijgen in je eigen wensen en mogelijkheden. (Dan bedoel ik niet niet de uitzendbureaus, maar meer degenen die via het lobbycircuit in de recruitment werken. Ook dat soort lieden ontmoet je meestal via netwerken).

Twee sporen dus: enerzijds een stukje bezinning en reflectie, anderzijds het zoeken naar netwerken in een circuit op een gebied dat je interesse heeft.

Ik wens je heel veel succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Ben benieuwd naar je studierichting, naar je motivatiebrief die je naar bedrijven stuurt en de vacatures waarop je solliciteert. Als HR-adviseur weet ik dat het vaak bij motivatiebrieven mis gaat.
Verder zijn veel bedrijven op zoek naar HBO'ers. Het kan wel eens helpen om je WO opleiding in je cv te downgraden naar HBO-opleiding.

Succes, het gaat je vast lukken!