Kun je met een WO-opleiding goed terecht bij defensie?

Aangezien ik van plan ben Geschiedenis te gaan studeren, maar daarna waarschijnlijk niet een zeer uitdagende baan zal krijgen (leraar...), vroeg ik mij af of je met een WO-opleiding goed terecht kunt in het leger. En dan met name daar een baan kunt krijgen die specifiek voor mensen met een universitaire opleiding is. Of is dit alleen mogelijk als je ter plekke een opleiding volgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Met jouw afgeronde geschiedenisstudie zou je misschien wel kunnen instromen als officier maar geschiedenis is geen relevante hbo- of wo-opleiding waarmee je in aanmerking kan komen voor een aanstelling als officier-specialist.
Met relevante opleiding bedoelen ze in dit geval dat je bijvoorbeeld een studie geneeskunde,rechten,tandheelkunde,journalistiek,psychologie etc. hebt afgerond en daarna krijg je nog een verkorte officiersopleiding zodat je ook weet hoe het er bij Defensie aan toe gaat.

Als je wordt toegelaten met je afgeronde geschiedenis studie zou jij nog een vier-jarige vaktechnische opleiding moeten volgen om een dienstvak onder de knie te krijgen. Laat je eens goed informeren bij Defensie zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, dit heb ik van de site van de landmacht gehaald

HBO of WO
Als je een hbo- of wetenschappelijke opleiding hebt afgerond, kom je in aanmerking voor de verkorte officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Met een relevante hbo- of wo-opleiding kun je je studie aan de KMA binnen 1,5 jaar afronden. Je begint met de Basis Officiers Opleiding van één jaar. Je sluit de KMA-opleiding af met je vaktechnische opleiding van een half jaar, bij een van onze opleidingscentra in het land.

Ook kun je met een relevante hbo- of wo-opleiding in aanmerking komen voor een aanstelling als officier-specialist. Je krijgt dan een verkorte officiersopleiding van 10 weken en gaat daarna direct aan de slag in jouw specialistische vakgebied (bijvoorbeeld als arts, tandarts, jurist, journalist, psycholoog, fysiotherapeut of terreinanalist).

Toegevoegd na 15 minuten:
Dat leraar geen uitdagende baan is ben ik trouwens niet met je eens, ga maar voor een klas ongeinteresseerde pubers staan en probeer ze iets bij te brengen, als dat geen uitdaging is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als WO staat voor wereld oorlog zit je daar op de beste plaats lijkt mij. Als het staat voor water opslag zou ik solliciteren bij het waterschap. Als het staat voor was ophangenoet je het meer zoeken in de huishoudelijke hulp.