bedrijfsetentje en -uitje wel of niet betaald?

cursus en bijscholing is werktijd en die uren worden dus vergoed. etentjes en andere activiteiten word wel verwacht dat je op komt draven maar in je eigen tijd dus niet betaald. Mag dit zomaar en ben je dan verplicht om te gaan?

Toegevoegd na 34 minuten:
sorry ben misschien niet duidelijk geweest in mijn vraagstelling. het gaat me om de uren die wel of niet worden uitbetaald. dus 3 uur eten = 3 uur werken of 3 uur vrije tijd. Het eten zelf word wel betaald door werkgever.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Het uitje gaat van je vrije uren af, meestal is zo'n uitje ook vaak buiten werktijd. Je bent ook niet verplicht op te komen dagen als je daar geen zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Je hoeft dan ook niet te komen als je niet wilt of het te duur vindt, maar dit soort activiteiten zijn wel goed voor de teambuilding. Het versterkt de band met je collega's.

Vroeger hadden wij 1x per jaar een etentje met collega's. Omdat de baas het belangrijk vond dat iedereen kwam werd de helft door het bedrijf betaald. Maar dan nog is het geen verplichting om te komen. Maar wel leuk.

Toegevoegd na 31 minuten:
Aha, de baas betaalt. Dat maakt het wel een beetje anders. Maar jij ziet het dus echt als een verplichting, en niet als een gezellige bijeenkomst met je collega's en dan nog wel betaald door de baas? Dat ligt natuurlijk ook heel sterk aan de sfeer op het werk en of het tussen de collega's onderling een beetje klikt.
Maar ik vind strikt genomen dat je de baas je er niet toe kan verplichten.
En nee, die uren zullen niet vergoed worden. (al zullen er bazen zijn die dat wel doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn baas (na de horeca :) deed het heel anders hoor.
de zette gewoon in de uitnodiging dat komen opdagen een verplichtend karakter had. snapte dit echt helemaal.
de baas wel degelijk bepaald karkarter waarbij ie mensen moest verplichten, want gezelligheid creeren kon ie niet (jaar na jaar stamppotbuffet....'t enige wat eraan scheelde was dat het geen zomer was, anders was echt alles naatje geweest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga nu slapen. Truste
Bij en boven een bepaald functieniveau wordt verwacht dat je ook buiten "kantooruren" onbetaald activiteiten verricht, en dat de beloning daarop is afgestemd.
Als dat beschreven staat maar ook als dat gebruikelijk is, is het goed dat je daarin meegaat en je niet buiten de groep opstelt.
Formeel zou je misschien kunnen denken gelijk te hebben, maar dan moet je maar zien dat je het ook krijgt (vergelijk het met voorrang in het verkeer).