In mijn halfjaarcontract staat dat ik twee maanden opzegtermijn heb. Geldt dit ook als het halfjaarcontract afloopt en je het niet wilt verlengen?

Ik mag er wel vanuit gaan dat het contract verlengd wordt hoewel mijn baas dat niet met zoveel woorden gezegd heeft

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste keer dat ik dacht dat ik er wel van uit mocht gaan dat een contract verlengd zou worden, kreeg ik krap twee weken voor einde contract te horen dat ik ongelijk had...

Het beste antwoord

Een tijdelijk contract eindigt van rechtswege, dat hoef je zelf niet op te zeggen, en dus hoef je strikt genomen ook geen termijn in acht te nemen.

Het zou overigens wel netjes zijn als je je contact zelf niet verlengd wil hebben, dat je dit aangeeft bij je baas. Op die manier gaat men netjes uit elkaar en weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Dan ligt het in ieder geval niet aan jou als er misverstanden over ontstaan.

En als je niet zeker weet of je baas het contract wel wil verlengen, kan je dat gewoon vragen. Je hebt recht op duidelijkheid, en dat is voor iedereen ook wel zo prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even een link:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/Pages/default.aspx

Andere antwoorden (3)

Nee dat hoeft niet hij mag het zelfs een dag van te voren zeggen dat het niet verlengt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het eind van het halfjaarcontract is er niets meer, behalve als jou een nieuw contract wordt aangeboden.
Dus is er aan het eind van dat halfjaar ook geen opzegtermijn.
itsme
12 jaar geleden
De opzegtermijn geldt niet. Vergeet je baas op te zeggen of te verlengen en werk je 1 dag door dan heb je een vast contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal. Als je na het aflopen van een tijdelijk contract doorwerkt, heb je van rechtswege stilzwijgend een nieuw contract met exact dezelfde voorwaarden. Inclusief looptijd, in dit geval dus opnieuw een contract voor een half jaar. De enige uitzondering is als je al het maximum aantal tijdelijke contracten hebt gehad, dán is het contract dat stilzwijgend ontstaat voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het nog zo net niet. Tegen mij is ook verteld(jaren geleden) als je baas vergeet te verlengen, dan heb je automatisch een vast contract. Misschien is dat tegenwoordig veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt vaak verteld, maar het klopt echt niet. Het komt er wel eens op neer als het maximum aantal contracten/jaren tijdelijke arbeidsovereenkomsten is bereikt, ik denk dat daardoor dit verhaal de wereld in is gekomen. Ik heb het zelf eens helemaal moeten uitzoeken toen mijn werkgever mij een nieuw contract met betere voorwaarden had beloofd, maar vervolgens mijn oude contract liet verlopen voordat (ondanks uitgebreid aandringen) het nieuwe er was. Ik moest dus even precies weten wat er zou gebeuren als ik door zou werken. In mijn geval zou de stilzwijgende verlenging zowel qua looptijd (korter dan beloofd) als qua voorwaarden (nulurencontract i.p.v. gegarandeerde uren) een stuk slechter uitpakken. Dit is te vinden in het Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 668 lid 1: "1.Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd , bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd , doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan." http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/geldigheidsdatum_03-05-2011#Boek7_Titel10_Afdeling9_Artikel668