Als je problemen hebt op je werk helpt het dan als je zelf een dossier opbouwt voor als je eventueel ontslagen dreigt te worden?

Ik bedoel het volgende: heeft het juridische waarde als alles wat besproken wordt ook door de werknemer per mail wordt verstuurd naar de manager? En dat ook al de grieven van de werknemer door deze worden gemeld per mail? Er zal waarschijnlijk een dossier worden opgebouwd door de manager romdom de werknemer dat eventueel gebruikt kan worden bij een ontslagaanvraag; maar heeft de werknemer datzelfde recht en wordt dat persoonlijke dossier dan ook serieus genomen en meegenomen in de ontslagprocedure?
Ik hoop dat het ik zo duidelijk uitleg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt in jouw vraagstelling twee rechten:

Het eerste is het recht om zelf een dossier op te bouwen, zodat jij jezelf kunt verdedigen. Want de zogenoemde interne e-mail heeft juridisch dezelfde waarden als een aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging...

Het tweede recht wat je hebt is om naar je manager toe te stappen en 'jouw' dossier in te zien. Dit recht mag je niet geweigerd worden, omdat het dossier strikt juridisch jouw eigendom is dat de manager bij houdt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, mag ik vragen of jij dit zo hebt meegemaakt? En jouw dossier dus te zien kreeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een relatief vereenvoudigde vergelijking heb ik dit meegemaakt ja. En mijn dossier kreeg ik pas te zien nadat de manager zelf het zinkende schip had verlaten. Dit was eht schokkend dat ze in twee jaar tijd een dikke ordnermap hadden gevuld... Maar het recht van het mogen inzien van het dossier heb ik overigens van een heel andere intantie mogen ervaren. Zo ben ik er ook achter gekomen dat ik op maar liefst 27 suggestieve redenen was afgekeurd... De meest komische vind ik nog steeds de afkeuring op basis hoe ik mijn koffie wil hebben...

Andere antwoorden (6)

Ja hoor, jij bent zelfs verplicht je ontslag aan te vechten anders krijg je geen uitkering. Vraag is wel, of het zinvol is daar te (willen) blijven werken als het conflict zo groot wordt. Ik zou inderdeaad mijn bevindingen van het gesprek met de daaruit voortgekomen afspraken zo neutraal mogelijk op papier proberen te zetten en deze "doen toekomen"aan de betreffende persoon. Als het goed is moet je manager ook de uitkomsten van je functioneringsgesprekken op papier zetten anders heeft hij ook geen bewijs maw het moet je wel meegedeeld zijn dat je niet functioneerd en je moet de kans gekregen hebben jezelf te kunnen verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NOU EN OF het zelf bijhouden van een dossier je kan helpen! Het is sowieso niet te hopen dat het tot een rechtzaak komt, maar mocht dat toch gebeuren, dan zal de rechter uitermate geïnteresseerd zijn in jouw dossier. Je hebt zelfs een goede kans dat de werkgever zal afzien van een procedure zodra hij merkt dat jij je dossier op orde hebt.

Zorg er wel voor dat je je dossier nooit op een "intimiderende" manier opbouwt. Dus niet expliciet dingen aan je werkgever vragen met als enige, ook voor hem herkenbare, doel om een dossier aan te leggen. Dan ziet die werkgever namelijk dat jij dingen doet met als doel hem straks aan te klagen - en dat is een slechte basis.

Dus alle emails, alle mondelinge afspraken: zet ze op schrift (of in een email) aan je baas, en vraag bijvoorbeeld "We hebben net punt X besproken. Mijn interpretatie van ons gesprek is zusenzo. Zou je correcties en aanvullingen kunnen geven?"

Heel constructief dus, maar intussen bouw jij wel mooi je dossier op, en is alles vastgelegd.

Zorg er wel voor dat je al die informatie THUIS hebt. Ik hoorde drie weken geleden het zoveelste geval waarin iemand bij de baas werd geroepen, haar ontslag kreeg aangezegd, onder begeleiding terug werd gebracht naar haar bureau om wat persoonlijke spulletjes in te pakken, en meteen naar de uitgang werd begeleid. In zo'n geval heb je niets aan je archief op de computer van het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt dit je in deze moeilijke situatie: Ik heb zelf een ontslagronde meegemaakt, waarbij 300 mensen tegelijk op straat werden gezet. Ik heb bij anderen ontslagrondes gezien waarbij velen eruit werden gegooid. Van enkele tientallen mensen weet ik hoe het hen daarna is vergaan. Van al die gevallen is er slechts twee die nu slechter af zijn - één door zware ziekte, één doordat hij nu veel meer reistijd heeft. Alle anderen zijn ofwel gelijkwaardig terechtgekomen, ofwel uiteindelijk beter af dan wanneer ze niet zouden zijn ontslagen. Die laatste categorie is de grootste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief deze opbeurende woorden!
dank....
Om te beginnen dien je alle schriftelijke correspondentie te bewaren alsmede alle emails. Indien je gesprekken krijgt met P&O moet je vragen of er gespreksnotities worden gemaakt. Als je lid bent van een vakbond kunt je daar ook iemand van aanwezig bij laten zijn of anders een collega die als getuige kan dienen. Kortom, je dient een eigen dossier aan te leggen. Dat heb ik ook ooit gedaan en kwam me goed van pas toen mijn ontslagaanvraag voor de kantonrechter verscheen. Daar hoefde ik zelf niet bij aanwezig te zijn want dat werd geregeld door de juridische afdeling (advocaat) van de vakbond.
Het moge dus duidelijk zijn dat je veel sterker in je schoenen staat als je lid bent van een bond. Hopelijk ben je dat...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede adviesen hierboven. Hou inderdaad absoluut een dossier bij, waar je alle correspondentie in vastlegt, maar ook andere zaken die van belang zijn. Ik heb zelf ook wel eens dingen vast moeten leggen om mijn recht te krijgen, dingen als mails waarin ik meerdere malen aangaf beschikbaar te zijn voor werk (mijn werkgever weigerde mijn loon te betalen omdat ik 'niet gewerkt' zou hebben), data en omstandigheden waarin ik juist extra op mijn vrije dag was komen opdagen om iemand te vervangen etc.

Je werkgever vormt natuurlijk ook een dossier, als je vermoed dat dat niet te goeder trouw gebeurt, kijk dan goed uit dat je hem geen stok geeft om te slaan. Let bijvoorbeeld op dingen als gespreksverslagen: geen handtekening onder zetten als het niet geheel en onverdraaid met de werkelijkheid overeenkomt, als je ze via mail optvangt direct een mail terugsturen om het verslag te betwisten. Die mails uiteraard direct uitprinten en thuis in je dossier stoppen.

Veel werkgevers zijn wat dit betreft te goeder trouw, maar als je de pech hebt een rotte appel te treffen, moet je heel alert zijn op die dingen. De werkgever die weigerde mijn salaris te betalen, kwam aanzetten met een gefabriceerd verslag van een gesprek waarin ik er zogenaamd akkoord mee was gegaan dat ik niet betaald zou worden voor contracturen waarin ik me wel beschikbaar hield maar er geen werk voor me was. Dan is het zaak niet te flippen, het hoofd koel te houden, en simpelweg te verklaren: dat verslag heb ik nooit gezien, en dus ook niet goedgekeurd.

(Overigens hoe bovenstaand verhaal is afgelopen: direct mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld, wat intimiderende brieven ontvangen van de advocaat van mijn werkgever waar ik me niet door liet intimideren, en uiteraard gewoon mijn geld gekregen zodra ze doorkregen dat ik bereid was het voor de rechter uit te vechten. Dat zou ze namelijk nog véél meer geld gekost hebben, ik stond onbetwistbaar in mijn recht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd aan te raden om een persoonlijk dossier op te bouwen als er een arbeidsconflict is.
Je hebt het recht om je voor de rechter te verdedigen. Je moet dan natuurlijk bewijzen hebben voor je standpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me op dat gebied nooit zo beziggehouden maar het is zowieso mischien ook een goede tip om lid te worden van de bond FNV, kost niet veel in de maand en ze kunnen heel wat problemen oplossen. (EN ze vullen je belasting aangifte gratis in.) zo zijn er heel veel voordelen van lid worden van FNV bondgenoten.