Ontslag als je ziek bent gemeld? Let op: uitzendkracht!

Ik ben dus ontslagen terwijl ik ziek gemeld stond bij het UWV. Ik ben uitzendkracht. Blijf ik nu in de ziektewet? Hoe gaat dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (5)

Dan kun je niet de ziektewet in. Als je als uitzendkracht te vaak of te lang ziek bent kun je ontslagen worden, dat is het makkelijke aan een uitzendkracht. Voor jou zit er niets anders op als beter worden en nieuw baantje zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje kennis van zaken zou wel prettig zijn ipv van zomaar dingen neer te zetten die niet waar zijn.
Je bent voor het bedrijf waar je door wordt ingehuurd niet in dienst. die betalen je per gewekt uur. Het uitzendbureau is verantwoordelijk voor jou ziektewet

Toegevoegd na 41 seconden:
gewekt = gewerkt
13 jaar geleden
Zie de vangnetregeling (publicatie van het Uitvoeringsinstituut)
‘Vangnetregeling’ is geen officiële term. Hij wordt vaak gebruikt voor een regeling voor mensen die door ziekte in de problemen komen. Als u ziek bent, krijgt u normaal gesproken gewoon uw loon. Maar dat gebeurt niet altijd. Bijvoorbeeld als u geen werk heeft. Ook als u voor een uitzendbureau werkt, wordt uw loon vaak niet doorbetaald. Dan kunt u een Ziektewet-uitkering krijgen van UWV. De Ziektewet is dan ‘het vangnet’. Ook kan het zijn dat u wel gewoon uw loon krijgt, maar dat uw werkgever de Ziektewet-uitkering voor u ontvangt.

Heeft u geen werkgever? Dan kunt u een Ziektewet-uitkering krijgen als:
• uw dienstverband eindigt tijdens de ziekte;
• u oproepkracht of uitzendkracht bent;
• u thuis werkt, stagiair, provisiewerker of freelancer bent;
• u een WW-uitkering krijgt en langer dan 13 weken ziek bent;
• u een vrijwillige Ziektewetverzekering heeft.
U geeft uw ziekte door aan UWV Telefoon Werknemers: 0900 – 92 94.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt een beetje af hoe je contract in elkaar zit.Wanneer je een contracr bepaalde tijd hebt zonder uitzendbeding dan moet het bureau je uitbetalen (90%) tot je contract afloopt en kunnen ze je niet ontslaan. Met uitzendbeding kan dit wel en val je onder het UWV waar je 70% uitbetaald krijgt. Gerekend over je gemiddelde verdiensten van de laatste 3 maanden.
Hoe het gaat bij het UWV staat hoervoor al beschreven.

Dus hoe dan ook, je hebt wel inkomsten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Slimshady,

Als je een fase-A contract hebt bij een uitzendbureau en je wordt ziek eindigt je uitzendovereenkomst. Het uitzendbureau meldt je dan ziek uit dienst bij UWV. Binnen 4 weken na ontvangst van de ziekmelding beoordelen we het recht. Heb je recht op de uitkering, dan betalen we binnen 6 weken.

Wil je weten of het uitzendbureau je ziek uit dienst heeft gemeld, dan kun je dit navragen bij je uitzendbureau of UWV-telefoon (0900-9294).

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/fOTEWh

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare