Hoe kun je het best van baan switchen?

Ik ben al ruim 6 jaar werkzaam bij het zelfde bedrijf en zit al ruim 11 jaar in de horeca. Ik zou best wel eens iets anders willen doen. maar de angst ligt bij mij in de zekerheid: Stel een andere baan lukt niet, hoe moet ik dan voor mn kinderen zorgen en de hypotheek betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volgens mij kun je beter nooit vanuit angst keuzes maken (of niet durven maken).

wanneer je goed weet wat je waard bent, en je ook weet of datgene dat jij in te brengen hebt van waarde is voor een bedrijf of werkgever, dan maak je altijd een goede kans op een nieuwe baan.

Als jouw waarde en de gezochte waarde matchen, dan maak je altijd een goede kans. Dan maakt het niet uit of het zogenaamd economische zware tijden zijn of niet.

Ben je niet meer dan gemiddeld of heb je iets dat bijna iedereen heeft, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Weet je het nog niet zo zeker allemaal, of wil je eerst eens goed advies? Dan kan een loopbaancoach of zogenaamde career coaching je helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Momenteel is het zeker geen goede tijd om te gaan 'jobhoppen', hoewel de ervaring leert dat goede, toegewijde, enthousiaste werknemers niet gemakkelijk te vinden zijn. Als jouw baas vindt dat je ook bij bovengenoemde categorie hoort zou ik eerst eens met hém aan tafel gaan zitten om van hem te horen wat jouw doorgroeimogelijkheden of carrierekansen zijn bij hem.
(wie weet loopt hij met plannen rond voor een nieuwe zaak). Als hij écht tevreden over je is kan hij ook altijd nog een salarisverhoging geven. Voor hem is dat wellicht een betere oplossing dan straks een nieuwe te moeten zoeken.

Het is overigens uit je vraag niet helemaal duidelijk of je met je switch de horeca zou willen verlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste: "geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt". Als je echt van baan wilt veranderen kijk je goed om je heen zonder dat naar buiten kenbaar te maken. Pas wanneer je iets gevonden hebt waar je ook echt aan de slag kunt vertel je het aan je baas. Wanneer je voldoende vakantiedagen over hebt kun je je opzegtermijn korter maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekerheid heb je nooit, maar probeer er eerst achter te komen wat jij ECHT wilt gaan doen. Want als je dat weet, heb je de helft al gewonnen. Ik ben 3 jaar geleden, na een vaste baan van 22 jaar in de detail, ook van baan veranderd. Heb inmiddels een post HBO gedaan en sta nu voor de klas. Het is eng, maar als je echt iets wilt, dan lukt het ook. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie antwoorden al hierboven. Als toevoeging:

Als je echt TE onzeker bent, vraag je dan af wat het is dat je huidige baan saai maakt. En welke best leuke aspecten zijn er te vinden voor jou? Kun je die uitbouwen, groter maken? Eigen initiatief wordt meestal op prijs gesteld. Make your own job:)