werken als 19-jarige bij 2 verschillende bedrijven (loonbelasting?)

Ik werk momenteel op de zaterdagen bij een autobedrijf. maar nu heb ik een andere baan gevonden waar ik doordeweeks een paar keer ga werken. Heb dus 2 baantjes. (allebei wit)
Hoe zit dat nu met de belasting enzo? toen ik alleen bij het autobedrijf werkte betaalde ik een klein percentage belasting wat ik allemaal terug kan vorderen. Maar volgens mij is dit niet meer geldig als ik bij 2 bedrijven werk. Wie kan mij hier meer duidelijkheid over geven?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Bij het kijken naar de hoeveelheid belasting die je moet betalen wordt er niet gekeken naar het aantal banen dat je hebt. Er wordt enkel gekeken naar de hoogte van je totale inkomen.

Het kan echter lijken alsof je bij meerdere banen meer belasting betaalt. Dit komt doordat je werkgever op je salaris loonbelasting moet inhouden. Van het bedrag van de in te houden loonbelasting mag de werkgever een heffingskorting afhalen. Hierdoor behoudt jij als werknemer netto meer over. In het geval dat je twee (of meer) banen hebt dan wordt er maar door 1 werkgever de heffingskorting toegepast. Er bestaat namelijk maar een eenmalig recht op de heffingskorting. Hierdoor kan het voorkomen dat je bij de tweede werkgever meer belasting betaalt.

Conclusie: per saldo betaal je uiteindelijk evenveel belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag wel kiezen bij welke werkgever de heffingskorting verrekend mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan inderdaad zelf kiezen waar je de heffingskorting laat verrekenen. Het beste is dit te doen bij de werkgever waar je het hoogste bedrag verdient. Je betaald bij het bedrijf zonder heffingskorting inderdaad meer belasting en bij je belastingaangifte wordt dan gekeken naar je totale inkomen en de betaalde belasting. Het teveel betaalde geld krijg je bij je belastingaangifte terug. Verder kun je switchen zo vaak je wilt als je maar niet bij twee werkgevers de heffingskorting laat verrekenen want dan moet je achteraf terug betalen. Als je dit wil veranderen dan kun je dit bij beide bedrijven aangeven zodat zij dit veranderen voor je.

Andere antwoorden (3)

Bij mij zit het zo:
Ik werk in het weekend.
In de vakantie, vakantie werk.
En een stage vergoeding.
Bij mij gaat er bij vakantie werk en stage vergoeding, geld naar de belasting.
en ik maart/ april kan je dat geld weer terug krijgen van de belasting.
volgensmij kan iedereen dat tot 21 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nu bij 2 of meer bedrijven werkt is niet van belang.
Het gaat erom hoeveel in een kalenderjaar je totale bruto fiscaal inkomen is en hoeveel loonheffing er in totaal is ingehouden/afgedragen.
Dat heeft niets met leeftijd te maken.
Loonheffing is voorlopig. Na afloopvan het jaar wordt pas voor de inkomstenbelasting de balans opgemaakt.
Dat kun je dan het beste begin 2012 zelf eerst berekenen met de aangifte 2011, die je dan van de site van de Belastigdienst haalt.
Bij elke dienstbetrekking/baan wordt er ingehouden alsof het je enige baan is.
Hoe hoger het inkomen is des te meer belasting er uiteindelijk verschuldigd is.
Als het totale bruto inkomen onder circa € 6.400 ligt, is er geen belasting verschuldigd en krijg je in principe alle loonheffing als inkomstenbelasting terug. (Door de algemene heffingskorting en de arbeidskorting)
Als je inkomen hoger is en je de kans op bijbetaling wilt verkleinen, zou je bij beide banen tegen de werkgever moeten zeggen dat er bij de inhouding geen rekening moet worden gehouden met de algemene heffingskorting (€ 1.987 in 2011).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag bij 1 baas loonheffingskorting toepassen, zodat daar bijna geen belasting wordt ingehouden.
Bij de ander evt. basen moet je wel loonbelasting betalen maar dan kun je voor 1 april een belastingteruggave invullen(over het jaar daarvoor) en krijg je bijna alles wat je betaald hebt weer terug van de belasting.(t/m 21 jaar)
daarna betaal je meer belasting maar dat gaat naar het inkomen.