Ik heb een nieuw jaarcontract gekregen per 1 april. Deze heb ik nog niet ondertekend en nu heb ik een nieuwe baan. hoe zit het met opzegtermijn?

Volgens het contract is dit 2 maanden maar aangezien ik het contract niet getekend heb weet ik niet hoe het zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Als je nog niet je handtekening hebt gezet, is het gehele contract niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Impliciete verlenging door NA ingangsdatum van het contract te werken (en NA beëindiging vorige contract) is ook een feit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, maar een uitzondering geldt weer wanneer je in onderhandeling bent. dan is het minder zwart/wit
Je bent niet de enige! Ik heb hierop gezocht omdat ik weet dat als er gewoon wordt doorgewerkt dat er dan sprake is van stilzwijgende opvolging zonder tegenspraak. Dus als je jaarcontract is afgelopen en zou eindigen van rechtswege, maar je hebt gewoon doorgewerkt en je baas heeft het niet tegengehouden, dan wordt het jaarcontract geacht verlengd te zijn onder dezelfde voorwaarden. Dat betekent: weer een contract voor een jaar met weer 2 maanden opzegtermijn.

Dit is een bepaling die bedoeld is om de werknemer te beschermen, maar nu kan het tegen je werken. De vraag is echter of je baas er een zaak van kan maken. Wat ik zou adviseren is het volgende:

Ga praten met je baas en zeg dat je een andere baan hebt. Als hij/zij zegt dat je een nieuw contract hebt kun je aangeven dat je die niet hebt ondertekend en je dus niet gehouden voelt aan het contract. Het bedrijf zal dan moeten gaan procederen als ze willen dat je langer blijft en dat is vrij zinloos lijkt me.
Om toch op een prettige manier afscheid te kunnen nemen zou je ook kunnen aanbieden om een paar dagen terug te komen om je werk goed over te dragen.

Via de link kun je lezen wat er in de diverse gevallen is besloten door de arbeidsrechter. Je zult daar niet terugvinden wat er precies geldt op het moment dat jullie nog in onderhandeling zitten, want dat is feitelijk het geval. Kortom: je moet proberen er samen in overleg uit te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is een mondelinge afspraak ook bindend. Wel is het zo als je een proeftijd hebt dat je dan zonder reden op kunt zeggen zonder een opzegtermijn. Ik denk dat getekend of niet getekend niet echt uitmaakt omdat een mondelinge afspraak ook een bindende afspraak is en je daaraan moet houden.