Als je al jaren uit Nederland bent geweest en je hebt geen Nederlands post-adres, verzekering, baan of uitkering en niet al teveel spaargeld

waar begin je dan als je het systeem weer in stapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er van uitgaande dat je een Nederlands paspoort hebt:

Als je het systeem weer in stapt, is het eerste wat je moet doen inschrijven bij de gemeente. Zonder inschrijving bij de gemeente kun je namelijk (bijna) NIKS aanvragen of regelen.
Als je uit het buitenland terugkomt, betekent dat dus dat je je moet laten inschrijven bij iemand die je voorlopig onderdak biedt, b.v. een familielid. Of je dan ook daadwerkelijk daar in huis gaat wonen, is een tweede. Je kunt b.v. inschrijven bij een familielid en vervolgens een vakantiehuisje betrekken.
Let op dat dit familielid mogelijk consequenties ondervindt van jouw inschrijving, dus beter niet doen als je familielid een uitkering heeft. Stiekem inschrijven heeft geen zin: het familielid moet mee naar de balie om de inschrijving geldig te maken.

Daarna kun je je verzekering regelen, je inschrijving bij het uitzendbureau regelen, evt. een vervoermiddel kopen, enzovoorts.

Reken maar op ongeveer net zo veel geneuzel met het Nederlandse systeem als je in het buitenland gehad hebt om daar ingeschreven te raken. Vooral door blijven ademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hooguit met zogenaamde handgeld via de gemeente ca. 50 euro per maand. Je zult echt hulp moeten zoeken bij familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar moet je eerst melden dat je er weer bent ergens? Direct een uitkering aanvragen? Appartement? Verzekering? Baan? Wat is het handigste om als eerste te doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijven en handgeld aanvragen de enigste mogelijkheid op wat geld.
Als je geen kennissen en of familie hebt waarbij je, je kan inschrijven als wonende dan zal iemand zich moeten laten inschrijven bij een zogenaamd opvangadres waar men dan ook moet verbijven (slapen) tot hij of zij weer verzekerd is en een inkomen heeft en zelf een woonruimte kan huren. Daar wordt ook allerlei hulp geboden aan mensen in zulke situatie's.
Zonder adres ben je niks en kun je ook niks. Mensen zitten vaak in een cirkel waar ze niet uit kunnen komen en helaas ook steeds meer jongeren zitten in een thuis/dakloze situatie.
Zodra men in een opvang verblijft en dit hoeft niet altijd een te zijn in de woonplaats waar men het laatst heeft gewoond dan gaat het balletje weer rollen
Veel mensen zien dit niet zitten en verblijven overal en nergens en komen niet vooruit.
Als iemand een beetje spaargeld heeft is het verstandig om een goedkope kamer te huren en proberen er een te zoeken waar je maar een keer borg hoeft te betalen.
Dan direct laten inschrijven bij die gemeente en een uitkering aanvragen of een baan vinden.
Een uitkering aanvragen kan 8 weken duren, of langer als je niet alle stukken hebt.
Hier zal men dan met de huisbaas een afspraak over kunnen proberen te maken.
Overigens is een postadres vaak niet genoeg, dus een woonadres is prioriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bij appeltje nog vermeld wat ik heb gevonden over hoe en wat bij een thuis en dakloze uitkering.
Een adres is het belangrijkste dus in een of andere gemeente inschrijven. Dan in je levensonderhoud voorzien dus een baan zoeken. Ook een bankrekening openen. Inschrijven bij een zorgverzekering is verplicht sinds 2006. Daarna volgen nog 1001 andere administratieve dingen maar dat merk je vanzelf. Krijg je misschien hoofdpijn van maar er is een troost: op den duur komt alles goed, kwestie van geduld en doorzettingsvermogen. Succes!
13 jaar geleden
Met een postadres (van een familielid, bekende of maatschappelijke organisatie als Traverse/Leger des Heils/maatschappelijk werk o.i.d.) kun je je bij de gemeente waar je wilt wonen inschrijven in het GBA. Hierna ga je naar Sociale Zaken en vraag je om hulp voor een uitkering, waarmee je een kamer (eventueel via een tijdelijk wonen-organisatie) kunt betalen.
Schrijf je daarna in bij het UWV (www.werk.nl) voor werk en ga alle uitzendbureaus in de buurt langs.
Met een postadres kun je je inschrijven bij een zorgverzekering. Soms kun je via Sociale Zaken korting krijgen via een collectieve regeling. Wacht niet te lang hiermee, want je bent wettelijk verplicht om een basisverzekering te hebben vanaf je inschrijving in het GBA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi helaas volstaat alleen een postadres niet om je bij de gemeente in te schrijven bij GBA, het moet een woonadres zijn. Al verblijf je elders, iemand moet echt ergens ingeschreven staan als inwonende anders kan de GBA niks betekenen spijtig genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet. Een goede vriend heeft bij mij een postadres gehad en inschrijving/uitkering was geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht: http://loket.tilburg.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Virtueel_Burgerloket,Company={CA9968C2-FE31-4645-BCA0-1B400775AF41},varset=Int_LastQuestion:0,varset=Int_DirectSubmenu:1,varset=Int_MenuLevel:0,varset=INT_SHOWALL:0,case=obj(6292897)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel gelijk als het om een daklozen uitkering gaat, daar was ik niet helemaal precies van op de hoogte, sorry! Het nadeel bij een daklozen uitkering is wel dat iemand gekort wordt op woonlasten, die hij niet zou moeten hebben om in aanmerking te komen voor deze uitkering. Zij kunnen daarvoor in de plaats gebruik maken van diverse plekken waarin zij van hun levensbehoeften kunnen voorzien als slaapplekken en goedkoop eten.
Op www.rsdkrh.nl onder vragen en antwoord Bijstand vond ik ook dat je geen gewone uitkering aan kan vragen zonder GBA. Een uitkering voor thuislozen is er ook, zij moeten wel ergens ingeschreven staan dus ook bij de GBA, zie www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=354237
bij voorwaarden bijstandsuitkering thuislozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps appeltje dat duimpje naar beneden is niet van mij hoor!
Over alle begin dat moeilijk is.
Als je als Nederlander naar het buitenland bent vertrokken, ben je ingeschreven in Den Haag.
Niet als bewoner maar als in het buitenland verblijvende Nederlander.
Als je je tot die afdeling (in de gemeente Den Haag wendt), is dat het aangewezen adres voor de start in de jungle van de Nederlandse bureaucratie en een handleiding daarvoor.
Wat meetelt bij de toekomstige keuze van gemeente, is hun gemeentelijk beleid t.a.v. mensen in jouw situatie, zeg maar mensen "zonder middelen van bestaan".
Er zijn bij voorbeeld gemeenten die bijstandaanvragers meteen stompzinnig c.q. geestdodend werk laten doen, zoals kleerhangers in elkaar zetten, om de animo voor de aanvraag van bijstand af te remmen.