Hoe kun je jezelf het beste aanprijzen voor een baan in een sector waar je al 10 jaar niet meer in gewerkt hebt?

Ik kreeg van de week een bericht van een bureau dat mij samen met enkele andere kandidaten wil aanbieden voor een functie in het werkveld waarin ik heel graag weer werkzaam wil zijn (Marketing, PR, communicatie).

Mijn probleem is echter dat ik de laatste tien jaar in de IT gewerkt heb en op een incidentele klantenbrief na dus geen recente ervaring meer heb in dat vakgebied.

Ik zou die baan heel graag willen hebben (uiteraard), maar vraag me af hoe ik mijzelf dusdanig kan aanprijzen dat ze me minimaal voor een gesprek uitnodigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Na zelf na 12 jaar als ICT-er te hebben gewerkt, heb ik net de overstap gemaakt naar een communicatieve functie.
Mijn motivering is geweest dat van de letters ICT de I en de C de belangrijkste waren, namelijk informatie en communicatie. En dat ik vanuit mijn ICT functie (systeembeheerder) een helder beeld heb gekregen van langs welke lijnen communicatie loopt, en zeker hoe die beter zou kunnen lopen :-).
Heb je ervaring vanuit de ICT met Nieuwe Media? Dan kun je dat inzetten als wapen, aangezien het op dat gebied nog vaak aan kennis ontbreekt binnen marketing en PR. Deze wereld van nieuwe manieren om markten te verkennen en aan te boren heeft een ICT-component die je zou kunnen aanwenden in jouw voordeel.
Het zijn van ICT-er kan je ook een wendbaarheid meegeven aangezien het snel veranderende werkveld snelheid en flexibiliteit van een ICT-er vraagt. Net als het goed moeten kunnen zoeken en aanboren van steeds nieuwe kennisbronnen over al die nieuwe ontwikkelingen.
Allemaal dingen die ook in het profiel van je nieuwe carrière passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

leg zwaar de nadruk op je motivatie.
je hebt er veel zin in, en bent klaar om te leren.
aan je inzet zal het niet liggen, dat moet je heel duidelijk maken.
succes joh!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed plan. +
Geef aan de je IT ervaring een heel belangrijke aanvulling is op je nieuwe baan. En als PR man ben je natuurlijk in staat om jezelf te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Man? Ik denk niet dat er nog genoeg tijd is voor C4th om zich te laten ombouwen voordat ze op gesprek gaat.
Jij ziet die 10 jaar in de IT nu als een handicap, maar presenteer dat als een aanwinst, als een sterke kant. Daardoor kun jij verschillende IT en PR kwaliteiten combineren in die nieuwe functie.
Kunst is dus om die nieuwe werkgever te laten zien dat jij juist door dat 'uitstapje' een aanwinst voor zijn bedrijf kunt zijn.

Pas wel op dat je niet te hard overdrijft, dan wordt het ongeloofwaardig en werkt het tegen je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik knip mijn brieven altijd in een paar stukken, weet niet of er meer mensen zijn die dat doen, maar het geeft mij altijd wat houvast om precies te vertellen wat ik wil vertellen (en wat de werkgever wil lezen). Mijn brieven bevatten standaard 4 onderdelen:

1 opening/inleiding (waarop solliciteer je precies)
2 waarom vind ik de baan + sector helemaal geweldig!
3 waarom ben ik absoluut geschikt
(3b en waar schort het een klein beetje aan maar weet ik wel op te lossen)
4 afsluiting

In dit geval zal uit de brief dus heel duidelijk je motivatie (onder punt 2) moeten blijken. Bij 3b kun je noemen dat je 10 jaar ICT hebt gedaan, maar dat klantgerichtheid daar ook zeer belangrijk is misschien? in je eigen woorden dan natuurlijk. Of dat het verfrissend is dat je er even uit bent geweest omdat je nu ook Marketing, PR en communicatie van de andere kant hebt leren kennen. Probeer je nadeel dus om te turnen in een voordeel.

Veel succes met je sollicitatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de motivatie, het eventuele voordeel aanprijzen dat je in de IT hebt gewerkt, daarnaast een goed profiel in je cv zetten.
Gewoon kopje maken "Profiel" en daarin je karakter beschrijven, je sterke en je zwakke punten, je hobbies en wat jij belangrijk vindt in het leven (voor mij als moeder: balans in werk en privé).
Verder duidelijk in de (korte) brief vermelden dat je je cv bijvoegd en je deze graag mondeling wil toelichten.
Succes!