Is het ongepast dat je werkgever waar je solliciteert vraagt om een loonstrook van je huidige werkgever?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (8)

Dat is niet ongepast en komt vaak voor.
Aan jou echter om te beslissen of je dit wel of niet doet. Je salaris is een privacy aangelegenheid en hoef je niet aan anderen door te geven.
Als je het niet wil doen, vraag dan aan de werkgever welke gegevens hij van de strook nodig hebt en geef die dan (als je ze tenminste wil delen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens ben je nog aan het solliciteren, dus nog niet aangenomen. Dan is het wel minder gebruikelijk dat de werkgever naar je vorige strook vraagt. In dat geval zou ik persoonlijk het ook niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is het niet het is zelfs heel gebruikelijk
13 jaar geleden
Ongepast vind ik persoonlijk te veroordelend, maar ongebruikelijk is het in ieder geval wel.
Het zijn persoonsgegevens en die genieten bescherming bij wet; "WBP".
Dat wil zeggen dat het een vrije keuze is of je de informatie wil verschaffen.
Ik zou alleen wel eerst vragen waar de informatie voor nodig is en/of voor gebruikt gaat worden.
Het kan namelijk ook zo zijn dat je potentieel toekomstige werkgever, de salarisinformatie van je huidige werkgever wil inzien om op die manier mogelijk goedkoper uit te kunnen zijn;

-stel dat je huidige salaris €2200,- bedraagt
-je niet dringend hoeft te veranderen van werkgever
-je potentiële werkgever een salaris van €2500,- in gedachten had

dan zou hij na het zien van een huidige salarisstrook boven het huidige salaris kunnen gaan zitten, maar ook onder het salaris wat die persoon eigenlijk in gedachten/overweging had.

Dus vóór je mogelijk financiële informatie overlegt aan je potentieel toekomstige werkgever, zou ik aanraden om eerst concreet afspraken te maken mbt het NETTO salaris, inclusief (onregelmatigheids)toeslagen, bonussen en vakantietoeslag.
Hoeveel vrije dagen je hebt en hoe dagen gecompenseerd (kunnen) worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het gebeurt, maar vind het eigenlijk niet kunnen. Ook kun je nauwelijks weigeren, wantdan lijkt het weer alsof je iets te verbergen hebt.

Wat je zou kunnen doen is vragen waarom ze de loonstrook willen hebben. Je huidige salaris is namelijk niet relevant voor je toekomstige salaris.

Als ze zeggen dat ze het willen gebruiken om je een salarisvoorstel te doen dan zou ik aangeven: gelet op de functie-eisen en op basis van mijn kennis en ervaring is een salaris van x euro redelijk. Hoeveel ik bij mijn huidige werkgever verdien is daarbij niet relevant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt vaak gedaan om een indruk te krijgen/geven van het salaris dat je daar geboden krijgt, het gebeurt redelijk vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zoals aangegeven niet ongebruikelijk. Maar je kunt altijd gewoon antwoorden dat je vorige functie niet vergelijkbaar is met de functie waar je nu op solliciteert dus dat het je vorige loonstrook hiervoor niet relevant is.

Blijf beleefd, maar onthoud dat je best nee mag zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zeer ongepast en het zou voor mij een reden zijn om direct de sollicitatieprocedure stop te zetten. Voor zo een werkgever wil ik niet werken.
13 jaar geleden
Zo lang je in de sollicitatieprocedure zit, is het inderdaad ongebruikelijk.

Maar als je aangenomen wordt en er worden gesproken gevoerd, onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden dan is het heel logisch.
En ook heel prettig voor jezelf als je aan de hand van voorbeelden kunt onderhandelen.
Net als originele diploma's, verklaring omtrent gedrag, referenties, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij is de sollicitatieprocedure pas voorbij als ik mijn contract binnen heb, dus na de salarisonderhandelingen. blij trouwens dat ze dat bij mij meestal niet gingen opvragen, heb er wel eens 500 euro bovenop gebluft xD de min is overigens niet van mij; er is op deze vraag een drukke anonieme minnaar actief