Hoe kan ik wennen aan het dragen van een pak? Mag een pak ook zonder stropdas gedragen worden? En met een T-shirt er onder?

Ik draag nooit een pak maar voor het werk wat ik ga doen moet ik een pak dragen. Ik moet met het OV naar het werk en krijg het al warm als ik er aan denk. Ik ben namelijk geen pakken-man.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkgevers snappen niet dat klanten liever iemand hebben die zichzelf durft te zijn en waar de klant ook een band mee kan vormen ipv dat je totaal niet lekker in je vel zit en jezelf niet kan zijn naar je klant toe. Het gaat om de service niet om hoe je eruit ziet. Ik zou zeggen draag waar jij je lekker in voelt, uitgezonderd gaten in de kleding.. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NicktheG> Dat komt omdat er uit elk onderzoek iedere keer weer naar voren komt dat iemand in pak/netjes gekleed meer vertrouwd wordt. Zoals ook een adviseur in een grotere auto wordt gezien als een competenter persoon. Dat het in werkelijkheid niet klopt maakt niet uit. Het gaat om de (eerste) indruk die gewekt wordt.

Het beste antwoord

Om te beginnen: koop een paar echt goede pakken. Het is even een investering, maar een goed lichtgewicht goed passend wollen pak draagt echt veel fijner dan een H&M'etje. Denk niet 'wol is warm', het gaat bij deze pakken om superdun en fijn weefsel. Een goedkoop pak van kunstmatige vezels is véél warmer. Een zaak waar je goede niet ál te belachelijk dure pakken kunt kopen is bijvoorbeeld Suit Supply. Ze adviseren er ook goed over pasvorm, en dat is belangrijk als je je niet oncomfortabel wilt voelen.

Hetzelfde geldt voor overhemden: een zo hoog mogelijk percentage katoen, goed passend. Als je zogenaamde strijkvrije katoenen overhemden koopt, scheelt dat in zowel het onderhoud als het draagcomfort, deze overhemden dragen vaak veel soepeler. Een klassiek overhemd zit aangesloten bij de boord (vandaar het werken met boordmaten) terwijl de rest nergens hoort te knellen, zodat je toch bewegingsvrijheid hebt.

Als je de hele dag achter je computer zit, kijkt niemand ervan op als je je colbertje uit doet en over de rug van je stoel hangt. Dat scheelt alweer in comfort.

Als je niet naar een klant gaat (of langere tijd achter elkaar bij dezelfde klant zit) kom je er over het algemeen wel mee weg om geen stropdas te dragen. Neem er dan wel één mee voor wanneer je een afspraak hebt, en vergeet niet om thuis te oefenen met het knopen van een stropdas om dat gemakkelijk snel te doen als je hem op je werk omdoet.

Sommige mannen laten de stropdas trouwens geknoopt zitten om zo over hun hoofd heen aan te doen, maar een geoefend oog ziet dat er wel aan af. Een stropdas valt het meest op aan een outfit, zorg dus dat je hem mooi kunt knopen, dat je er genoeg hebt om af te wisselen, en dat je geen goedkope polyesterstropdassen neemt.

Het shirt: in situaties waar je echt een pak moet dragen, kom je daar helaas meestal niet mee weg. Een pak zonder overhemd wordt al snel gezien als hip, maar wel casual. Terwijl je het pak juist draagt als je niet casual voor de dag kan komen. Het is behoorlijk tricky om te weten wanneer dit wél kan, wacht daar dus mee tot je meer ervaring hebt in het inschatten van dresscodes.

Trouwens een grote no-no onder pakken: draag geen overhemd met korte mouwen. Ook niet als het voorpand er wel netjes uitziet. Hoe stom het ook is, hier wordt vaak laatdunkend over gedaan in de pakkendragende crowd. En dat jasje wil je ook even uit kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een pak is ook maar gewoon kleding. Als je dit een week of elke dag aan hebt ben je er al helemaal aan gewend.

Dus doe dit ook vast voor je aan die baan begint! Vanaf nu draag je gewoon elke doordeweekse dag een pak. Begin zonder stropdas, dit is ook niet overal nodig.

En ja, een tshirt onder je overhemd is vaak wel zo fijn. Het zorgt er ook voor dat het niet zo doorzichtig is. Maar, het hoeft niet als je dit te warm vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan wennen door de gedachte 'pakken-man' los te laten.
een voorkeur voor iets (net zoals bij de 'billen-man') wil niet zeggen dat je niet kan wennen aan hetgeen wat niet in eerste instantie je voorkeur heeft. wennen aan iets doe je door te herhalen.

de stopdas of het t-shirt... dat ligt eraan waar je naar toe gaat (meeting, vergadering, moet je wat vertegenwoordigen) dus ik denk niet dat er 1 standaard regel voor is, tenzij het nadrukkelijk kenbaar is gemaakt wat de dresscode is.

overigens kan je een t-shirts, stropdas en/of overhemd meenemen zodat je af de kleding af kan stemmen op de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien handig om te vermelden in welke branche je zit. Een shirt (longsleeve) onder een pak kan vaak wel, en staat erg trendy, maar is zeker niet geschikt voor elk werk. Zit je bijvoorbeeld in de accountancy of consultancy dat is het gewoon een pak, liefst met stropdas, maar minimaal een overhemd. Sommige werkgevers eisen dit ook min of meer van je.

Als je in de creatieve sector werkt of bij bepaalde werkgevers in de sales dan is het mogelijk om wat meer hippe pakken te dragen.

Op je vraag over hoe je kunt wennen is het enige antwoord eigenlijk: door het te doen. Het went echt. Ik heb het ook een half jaartje gedaan. Vond het niet prettig en zodra het niet meer hoefde was ik blij er vanaf te zijn, maar het went op zich wel.

In de OV is het inderdaad lastig omdat een pak dan erg warm is en je niet altijd de gelegenheid hebt om je jasje uit te doen. Wel heb je zomer en winterpakken. Pakken voor in de zomer zijn veel luchtiger en van andere materialen gemaakt waardoor ze minder warm zijn. Je moet dan wel een hele garderobe gaan aanschaffen en dat is best wel weer prijzig. Als je zeker weet dat je in deze wereld door wil dan is dat niet zo erg natuurlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog iets gevonden dat handig kan zijn voor in de zomer. Het nadeel is dat het wel veel tijd kost ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook absoluut geen man die graag in een pak loopt. Doe mij maar spijkerbroek met t-shirt of trui. Maar voor bepaalde gelegenheden trek ik wel eens een pak aan maar dan wel met een t-shirt eronder. Daar kun je wel aan wennen, want er zijn lichtgewicht pakken te koop die heel comfortabel zitten. Overhemd en stropdas vind ik een straf, maar dat hoeft gelukkig (in mijn geval) bijna nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen shirt onder een pak, dat staat echt zo van: Ik wil wel, maar ik kan niet. Het is een kwestie van wennen.
Ben je trouwens al wel eens in zuidelijkere landen geweest in de zomer. Als je dan tegen lunchtijd in de stad bent, is het opvallend hoeveel pakken daar gedragen worden, ondanks de veel hogere temperatuur dan hier.
anneliez
13 jaar geleden
Wennen kun je door het gewoon te doen. Je kunt het voor jezelf makkelijker maken door het tot in de puntjes door te voeren. Klinkt misschien stom, maar als het plaatje helemaal klopt, ook dat wat je niet ziet, voel je je misschien meer pakkenman. Dus, ook net ondergoed, nette sokken zonder gat erin, nette schoenen, en ja, een t-shirt mag, maar ook even een mooie nette dure witte kopen.
Je bent dan totaal anders en dat maakt het makkelijker om je ook zo te gedragen.
Ik had t met rokken. Dacht dat ik er te lomp voor was, schaamrood steeg me naar de kaken bij het idee van dragen alleen al. Maar door t helemaal af te maken voelde ik me meer vrouwelijk en wende het snel.
Ow, en als je vrij bent gewoon weer jeans. Succes!!!