Hoe werkt een uitzendbureau?

Ik ben student, pas verhuist en zoek werk. nu lijkt mij een uitzendbureau een goede plek om te beginnen maar ik heb geen idee hoe dat werkt.

en verdien je minder door gebruik te maken van een uitzendbureau?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Als je serieus naar werk op zoek bent via een uitzenbureau kun je je het beste niet beperken tot slechts een of enkele bureaus. Maak er gewoon een dagje van en neem je paspoort en dergelijke mee, zoals hiervoor al geantwoord werd. Stel je bij meerdere bureaus voor waarvan je denkt dat ze misschien iets hebben dat bij je wensen en capaciteiten aansluit.

Als je je ingeschreven hebt is het inderdaad belangrijk om af en toe even zelf contact op te nemen met de vraag of ze nog wat voor je hebben, dat werkt over het algemeen het beste namelijk.

Als het goed is verdien je niet minder omdat je via een uitzendbureau werkt, ze mogen je namelijk niet minder dan het minimumloon betalen. Overigens is het minimumloon niet echt een vetpot zogezegd en met name bij minder geschoold werk zullen ze wel gauw geneigd zijn om ook inderdaad slechts het minimum te betalen.

Afhankelijk van het bureau en de (werk)situatie zul je (al dan niet elektronisch) werkbriefjes moeten invullen waarop je je uren bij het bureau declareert, op basis daarvan krijg je bijvoorbeeld per week of per vier weken betaald.

Het kan een groot voordeel zijn dat je meestal hebt met uitzenbureaus, namelijk dat je zomaar kunt besluiten om te vertrekken om elders je geluk te zoeken. Dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn, een werkgever kan ook zeggen dat je vanaf de volgende werkdag of werkweek niet meer terug hoeft te komen en eigenlijk hoeft daar geen goede reden voor te zijn. Dit effect wordt wel wat beperkt nadat je enige tijd werkzaam bent geweest in dezelfde functie, de CAO bepaalt dan vaak dat er sprake is van een beperkte opzegtermijn van bijvoorbeeld een of enkele weken.

Kortom als je op zoek bent naar werkervaring, mogelijk in verschillende functies dan is het misschien een goed idee om eens een aantal uitzendbureaus te bezoeken en je in te laten schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is een organisatie die werkgever en werknemer bij elkaar brengt... De werkgever betaalt aan de uitzendorganisatie, die doet dan de afdrachten en alles en betaalt dan jou uit van wat er over is...

Zo zit dat in jip en jannekes-taal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een uitzendbureau bemiddeld voor meestal tijdelijke banen tussen werkgevers en werknemers. Ze hebben dus een heleboel vacatures van verschillende bedrijven, en een heleboel mensen die werk zoeken, en proberen die met elkaar te matchen. Het is een uitstekende manier om een gat te vullen in je cv en ervaring op te doen.

Je gaat er gewoon heen, stelt je voor, en in een klein gesprekje kijken ze wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wel je CV en je paspoort en burgerservicenummer enzo meenemen, dat hebben ze gewoon nodig.

Je kunt wachten tot ze je bellen, of zelf de vacatures op de briefjes en in de mappen doorlopen en aangeven waar je interesse ligt ; soort solliciteren in het klein. Probeer een goede indruk te maken op de intercedent ; als ze jou een leuk mens vinden en je onthouden, is de kans groter dat er een leuk baantje voor je uitrolt. Meer dan alleen een dijk van een CV. Het zijn ook maar mensen, moet je denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan voordat je langsgaat het beste even bellen om een afspraak te maken voor een intake-gesprek. Dan zullen ze je ook meteen vertellen wat je moet meenemen om je dan in te kunnen schrijven (cv, kopie paspoort).

Dan geef je ook meteen aan in welke branche je graag wil werken.

Werkgevers die (meestal tijdelijke) werknemers zoeken schakelen soms een uitzendbureau in. Je bent dan in dienst bij het uitzendbureau en zij "detacheren" jou bij een werkgever. Het kan ook voorkomen dat je naar verschillende bedrijven gaat.

Het kan ook zijn dat je ergens wordt gedetacheerd voor een bepaalde periode, soms 2 weken, soms een jaar, dat verschilt per opdracht.

Mijn persoonlijke ervaring met werken voor een uitzendbureau is goed. Ik deed alles in de horeca en kreeg verschillende feesten en partijen. Het is heel flexibel werken.

Toegevoegd op 23-06-2009 14:43:29
Je hoeft niet per se minder te verdienen door voor een uitzendbureau te werken. Meestal betalen ze zelfs redelijk goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een ID, je sofinummer en eventueel een c.v. mee, zorg dat je haar goed zit en er geen gaten in je kleren zitten, loop bij het uitzenbureau naar binnen en zeg: "Hallo ik ben die en die, en ik wil me graag inschrijven."

Daarna weet de intercedent hoe het verder gaat. Je moet wat formulieren invullen, er wordt je gevraagd wat je interessant vindt, waar je goed in bent etc etc.

Misschien hebben ze meteen wat voor je (hoewel ik er niet te hard op zou rekenen momenteel), maar waarschijnlijk zullen ze je bellen zodra ze iets voor je hebben. Zodra dat aan de orde is kom je weer langs, vul je de formulieren in en wordt je verteld waar wat en hoe. En daarna aan de slag!

Eitje bij het ontbijtje. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel er maar eens een op en vraag naar werk. Ze vragen meestal wel naar je CV of om even langs te komen om in te schrijven. Een uitzendbaan is een goede opstap naar een vaste baan en je doet ervaring op. Goede uitzendbureaus zijn aangesloten bij de ABU of de NBBU.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,

Je geeft aan dat je student bent. Er zijn in alle universiteitssteden uitzendbureaus speciaal voor studenten. Denk aan bv susa.nl. Daar hebben ze vooral veel onregelmatig werk, betalen redelijk goed en vaak is het zo dat je gewoon voor losse klusjes kan inschrijven. bv. in magazijn werken oid.

Deze bureaus hebben vaste contracten met grotere bedrijven voor onregelmatige hulp. Op bv vrijdagochtend wordt er doorgegeven dat ze 's avonds 10 kelners nodig hebben. Jij kan bij het bureau aangeven hoe veel tijd je hebt in individuele weken of dagen, en dan wordt je gebeld als er wat bij zit.

Ik heb zelf als intercedent bij susa gewerkt, en heb gemerkt dat het erg handuig is voor studenten: Je kan werken als je tijd hebt, zonder dat je je vast legt op vaste werkritmes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er uitzendbureaus speciaal gericht op studenten. In het verleden heb ik daar wel eens contact mee gehad via een vacaturesite.
Die zat o.a. in Arnhem, maar het is al een aantal jaren geleden en omdat uitzendbureaus ook bemiddelen voor vaste banen, weet ik niet precies wat de mogelijkheden zijn. Dat verandert steeds. Even googlen en je vind ze misschien wel.

Zorg voor een CV, gewoon voor een kant en klaar overzicht waarmee zij hun eigen kandidaten-bank kunnen invullen. Neem dat mee als je er heen gaat.
Dan zijn jouw gegevens eerder verwerkt en ingevoerd.
Dat is een pluspunt. Over de verdiensten is eigenlijk niet zoveel te zeggen op dit moment.