Een leidinggevende werkt faciliterend, stuurt aan, motiveert en inspireert. Legt uit waarom iets gebeuren moet en staat open voor alternatieven. Alle andere horken worden bazen of chefs genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand dus promoveert tot "leidinggevende", wordt hj/zij alleen al door de functienaam gedwongen een goeie baas te zijn. Want dat is het dan toch gewoon, een goeie baas? Daar zit wat in.. Vooral omdat de meeste mensen moeite hebben met platte autoriteit.

Andere antwoorden (6)

Vanaf het moment dat het manegers en CEO's werden...

Toegevoegd op 20-06-2009 13:27:37
En het 'waarom eigenlijk' is er gewoon niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer kan je niet precies zeggen, het is iets van de laatste tijd.

Leidinggevende klinkt vriendelijker dan "Baas" of "Chef". Deze woorden hebben een slecht imago en roepen vaak negatieve on minachtende associaties op.

Om de zelfde reden wordt wat men vroeger "Werkster" noemde nu "Interieurverzorgster" genoemd. Of secretaresse management assistente...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet veranderd.

Het heeft met name te maken met de branche waarin je werkt. Er zijn zeker bedrijfstakken waarbij (neem de "fabriekswereld") nog gewoon over de baas of de chef wordt gesproken. Mijn vader spreekt bijvoorbeeld altijd over "zijn baas". Nooit over zijn leidinggevende.

Een "leidinggevende" zoals je zelf aanhaalt, is een duidelijke manier als omschrijving van de baas van de afdeling. Het is naar mijn idee zeker een betere omschrijving dan het algemenere en meer eigentijdse "manager". Maar het oude "baas" of "chef" is ook duidelijk.

"Dat moet je aan de baas vragen" komt in ieder geval op mijn werk ook nog geregeld voor. "Leidinggevende" hoor je bijna niemand over, maar wordt weer wel vaak gebezigd in officiele documenten. En klopt, die documenten zijn dan vaak van je baas :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha... :)
en waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee. de vraag was ''wanneer'' ik denk ik gok gewoon een jaartal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat snapte ik al... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga voor hoger!
Sinds de werkster een interieurverzorgster is en de bakker een broodboetiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds er PR mensen en woordvoerders zijn.