Mag payrolling als de CAO zegt dat aanname op jaarcontract, met uitzicht op vast is?

Als je ergens wilt werken in een sector waar een CAO geldt, en de CAO zegt dat je wordt aangenomen met een jaarcontract, dat bij gebleken geschiktheid wordt omgezet in vast, mag de organisatie je dan aannemen op payrol?

Ik ben in de war, want... ik kom dan te werken voor een andere partij (zeg maar een uitzendbureau) en er is dus geen dienstverband met de werkgever, maar ik ben in het werk wel gewoon een medewerker van het bedrijf.

Mag die organisatie überhaupt wel mensen op uitzendbasis aannemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een payrollbedrijf neemt werknemers over van een bedrijf, waar de werknemers normaliter in dienst zijn. Alle administratieve werkzaamheden, (juridische) plichten en financiële risico’s, die gepaard gaan met dat werkgeversschap zijn voor het overhevelende bedrijf voorgoed verleden tijd. Deze organisatie bepaalt echter nog wel de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf. Zo blijft deze zelf verantwoordelijk voor de werving en selectie van personeel. Het payrollbedrijf wordt op papier juridisch werkgever, maar het overhevelende bedrijf blijft dat in de praktijk.
Het is voor het bedrijf waar jij een jaar kunt komen werken beter om de administratieve rompslomp uit te besteden. Zodat, als blijkt dat ze na dat jaar niet met jou verder willen of kunnen, er geen arbeidsrechtelijke gevolgen zijn. Via de payrollfirma kan je dan eventueel elders te werk worden gesteld. Maar wil het bedrijf wél met jou verder, dan wordt je alsnog in dienst genomen. Dat gaat gewoon volgens de CAO-regels.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je via een andere organisatie zoals een uitzendbureau wordt ingehuurd heb je niets te maken met de cao van de partij waar je gaat werken. Jou baas is een ander je bent daar dan in dienst en niet bij de partij waar je daad werkelijk werkt