Mag ik volgens de arbeidsrecht altijd een mondkapje dragen in een fabriek?

Hallo Arbeidsdeskundigen,
Sindskort werk ik als uitzendkracht in een fabriek waar garagedeuren gemaakt worden. Er word gewerkt met Pur en Alluminium.. Er word in gezaagd en gevreesd, hierdoor komen deze stoffen ook in de lucht. Ik heb hiervan last, hierbij heb ik veel last van ophoesten van slijm met soms bloed erin. Dat het hierdoor komt is zeer duidelijk omdat ik altijd gezond ben geweest en dit probleem zich nu opeens voordoet.

Er werken 100 mensen daar en ik ben de enige die op het idee is gekomen een mondkapje te vragen. Van een collega heb ik een mondkapje ontvangen want hij werkt op een afdeling waar de werknemers officieel mondkapjes moeten dragen. Ik heb schijt aan wat andere mensen van mij denken dus ik droeg mijn mondkap met trots. Ik heb inmiddels 1 week met mondkap gewerkt en nu werd ik op gesprek geroepen met het uitzendbureau. Om het verhaal kort te maken mijn functioneren is goed maar ik mag geen mondkapje meer op hebben. Reden; klanten die langskomen kunnen hiervan schrikken of vermoeden dat er iets niet goed is. Daarnaast is het ook vanwege de collega's.

Wat zijn mijn rechten als uitzendkracht?

ronron1212
4 jaar geleden
De andere medewerkers hebben daar op kantoor geen last van dus de klachten die jij hebt?
robert1986
4 jaar geleden
klopt... op de werkvloer lopen ook veel mensen te hoesten en zijn veel mensen ziek maar als simpele arbeider heb je niks in te brokkelen misschien?
ronron1212
4 jaar geleden
De arbeidsinspectie inschakelen.
crispy
4 jaar geleden
Je voelt je onder druk gezet door de opmerking van het uitzendbureau. Dat is vervelend, want nu moet je kiezen tussen je gezondheid en werk. Ik zou hier een melding van maken bij de inspectie szw en gewoon toch een mondkapje dragen. Als je dat niet mag, of je raakt daardoor dit werk kwijt, moet je dat nogmaals melden bij de inspectie szw. Dit is een heel serieuze kwestie, je moet je niet laten misbruiken.
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens mij heeft het uitzendbureau hier helemaal niets over te zeggen. Bovendien is de reden die zij opgeven nonsens want iedereen die bij een bedrijf komt waar gezaagd, gefreesd enz. wordt en met pur en aluminium wordt gewerkt, weer dat er allerlei stoffen in de lucht komen. Kortom, een flut argument. Schakel dus de inspectie szw in.
Thecis
4 jaar geleden
Er is een item waar iedereen overheen stapt.
"Van een collega heb ik een mondkapje ontvangen want hij werkt op een afdeling waar de werknemers officieel mondkapjes moeten dragen. " Officieel, volgens MOET je dus een mondkapje dragen. Staat dit in een procedure van het bedrijf? Zo ja, print het uit. Leg dit voor dat je dit verplicht bent.
Al met al kan het arbeidsbureau nog steeds iets anders beslissen. En helaas trek je dan waarschijnlijk aan het kortste eind. Maar leg de zaken (ook gesprekken met het arbeidsbureau) in ieder geval vast. Het kan zeker geen kwaad.
LeonardN
4 jaar geleden
Wellicht begrijp ik de vraag verkeerd, of begrijp ik jou verkeerd, maar ik lees het zo: Vrager werkt in deel A, waar niemand met kapjes loopt.
Collega werkt in deel B, waar iedereen met kapjes loopt/kapjes verplicht zijn. Zolang A en B voldoende gescheiden zijn, kan ik me voorstellen dat in deel A geen mondkapjes verplicht zijn.
Zolang vrager niet in deel B komt zijn kapjes dan niet verplicht.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Heel goed punt. Met nogmaals doorlezen denk ik inderdaad dat dat bedoelt is (op de eigen afdeling niet verplicht). Ik weet niet waarom ik het de vorige keer er niet uit haalde...

Antwoorden (1)

Als jij last hebt van de atmosfeer in de werkruimte mag je altijd een mondkapje dragen.
Als het je moeilijk wordt gemaakt of het wordt verboden kan je eventueel een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie.
De link geeft je een officieel klachtenformulier.
De melding (ook als je al je gegevens invult) wordt altijd anoniem behandeld.
Als je het formulier invult wordt wél gevraagd of je het probleem al hebt besproken met een afdelingsleiding, een Arbodienst een collega e.d.
Als je liever eerst wat telefonisch advies wilt inwinnen kan je bellen met de Arbodienst in jouw regio of met het anoniem meldnummer van de Arbeidsinspectie. Je kunt dan mondeling je probleem voorleggen.
Telefonische melding of advies vragen Arbeidsinspectie:
Bel 0800-5151 (ook als u anoniem een melding wilt doen)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
robert1986
4 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord...
ik begrijp dat ik officieel het recht heb, maar als ik nou een mondkap ga dragen dan word ik misschien ondanks dat ik wel functioneer niet meer ingepland... wat denkt u?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@robert1986
Probeer je even aan te passen. Vraag in ieder geval advies op het nummer van de Arbeidsinspectie. Vertel ze ook, dat meerdere mensen lopen te hoesten e.d. Vraag of in ieder geval iemand komt kijken. Noem verschillende afdelingen én die van jou. Dan valt jouw afdeling en jij niet specifiek op. Zeg er ook bij, dat jij via een uitzendbureau werkt en dus bijzonder kwetsbaar bent.
Thecis
4 jaar geleden
Er is in de vraag aangegeven dat het een afdeling is "waar officieel mondkapjes gedragen moeten worden". Kijk de procedures na wat er in staat. Waar komt die info vandaan. Als het vanuit het bedrijf zelf is, sta je heel sterk. Als het vnauit wetgeving is, sta je nog sterker. Een ander argument kan zijn dat het arbeidsbureau toch ook niet wil dat hun mensen in een onveilige omgeving werken?