Waarom willen werkgevers dat je een pasfoto toevoegt aan je personalia als je reageert op een vacature?

Wanneer vinden ze je op basis van die foto niet geschikt?

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb je meer kans op een gesprek als je standaard uiterlijk hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Is dat iets nieuws? Heb ik nog nooit hoeven doen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je vraag gaat uit van een onjuiste aanname. Ik werk nu bij mijn zesde werkgever; dat betekent zes (succesvolle) sollicitaties. Daarnaast heb ik een veelvoud aan niet-succesvolle sollicitaties gedaan, en een aantal sollicitaties waarbij ik wel werd aangenomen, maar waarbij ik zelf het aanbod afzegde. In totaal dus tientallen sollicitaties. Nog nooit heeft een werkgever een pasfoto gevraagd. Ik ben ook nog nooit op het idee gekomen, ongevraagd een pasfoto bij mijn sollicitatie te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt denk ik ook een beetje aan welke functie het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het steeds vaker, ik had me er ook al over verwonderd. Vacature voor een uitbener in een slachtfabriek, graag met pasfoto... wtf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat gebeurd er als je graag wilt solliciteren voor uitbener, maar je wilt geen pasfoto sturen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha

Het beste antwoord

Als ik werkgever zou zijn, dan zou ik ook liefst een foto van de sollicitant erbij willen hebben. Ongeacht of die persoon nu in het magazijn of de receptie zou gaan werken. Het zegt mij iets over die sollicitant, ik kan een beeld erbij vormen. Ik 'lees' de gezichten, hun kleding, hun houding. Ik moet er mee door een deur kunnen, misschien wel heel veel jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doe je dan met een pasfoto waarop je niet mag lachen? Want mag al een tijdje niet meer, vanwege de regels voor bijvoorbeeld paspoort of identiteitskaart?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, verschrikkelijk. Belachelijke maatregel. Ik zou dan zelf een onderscheid maken tussen foto's voor formele zaken zoals paspoort en foto's voor sollicitaties, vereniging etc. Vergeet niet dat je jezelf moet 'verkopen'. Dan moet je leuk, aantrekkelijk op de foto staan.

Andere antwoorden (3)

Ze zullen bij een foto waarop je er niet verzorgd uitziet direct afhaken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik denk dat dat in elk geval gebeurt bij ongeknipt, piekerig vet haar, piercings en tattoo's zijn allemaal 'not done' als het een representatieve functie betreft.
Het ligt ook aan de functie en het bedrijf, wat prioriteit heeft. Soms is een plek beter opgevuld met 'mooie mensen', bijv. in een beautyshop, om maar een voorbeeld te noemen.
amc
13 jaar geleden
Het is vaak afhankelijk van de functie. Stel je voor dat je solliciteert voor receptioniste, of een functie waarbij je veel met klanten te maken hebt, dan is het natuurlijk belangrijk dat je er representatief uitziet.
Iemand met zijn hele gezicht onder de tattoos of piercings zal niet worden aangenomen. Ook kan ik mij voorstellen dat ze iemand met burka weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze een gezicht bij de vacature...en of je representatief overkomt. Alleen een brief kan soms onpersoonlijk overkomen, zo weten ze wie ze voor zich hebben.