Ik ben op zoek naar mijn droomjob, maar ik heb geen idee welk mijn droomjob zou zijn !

Ik werk al 10 jaar in de verkeerde functie op het verkeerde bedrijf. Ik weet gewoon niet wat ik moet gaan bijstuderen om echt gelukkig te worden.
Wie heeft een suggestie voor mij, want er zijn zoveel beroepen die ik niet ken / niet aan denk.

Dit is mijn profiel :
POSITIEF
No nonsense persoon, Nood aan bevestiging, Mensgericht, Sociaalvaardig, Rechtvaardigheidsgevoel, Creatief, Streven naar harmonie, Gevoelig, Observator, Betrouwbaar, Georganiseerd, Aangetrokken tot underdog, Teamplayer, Enthousiast, Geneigd zaken uit te stellen, Impulsief, Optimistisch, Gezelschapsmens, Zelfverzekerd, Assertief, Loyaal, Leg gemakkelijk contacten.
NEGATIEF
Serieuzer worden, Twijfelaar, Kritiek persoonlijk opnemen, Kan moeilijk terechtstellen, Productkennis bijschaven, Minder angstig zijn, Denken voor praten, De dingen me minder aantrekken

Alvast bedankt !!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Wat ik ooit zelf heb gedaan toen ik het niet meer wist was benoemen (en opschrijven) wat ik echt heel belangrijk vind in werk. Gewoon kreten zoals: met mensen werken, problemen oplossen, creativiteit etc.
Zorg eerst dat je er een stuk of 10 hebt (niet meer).
Toen ben ik gaan kijken welke beroepen deze ingredienten in zich hadden en kwam toen uit op Personeelswerk.

Een mooie aanvulling op die 10 woorden is de waardenhierarchie bepalen. Dan kijk jij welke van die 10 belangrijke eigenschappen van een baan het belangrijkst voor jou zijn.
Dat doe je door de 10 ingredienten voor jouw droombaan op een apart papiertje te schrijven en die elke keer naast elkaar af te wegen welke je belangrijker vindt.
Dus eerst heb je er 2 en de belangrijkste daarvan leg je bovenaan en daaronder nr 2. Vervolgens pak je een 3e ingredient en leg je eerst naast de bovenste. Als die niet belangrijker is dan nr 1 dan leg je hem naast nr 2. Vind je hem belangrijker dan nr 2 dan leg je die 3e boven nr 2 en wordt dat 2 en 2 zakt naar 3 (snap je?),
Dat doe je met alle 10 de belangrijke punten uit jouw droombaan. Daarna heb je een mooie rij van 1 t/m 10 waaruit jij kunt zien wat de 3 belangrijkste ingredienten van je droombaan zijn.
Er zijn vast lijsten met banen te vinden op internet of bij de UWV ofzo en daar haal je eerst de banen uit die je het meest aanspreken. Daarna leg je ze naast deze belangrijk ingredienten om een droombaan te kunnen zijn en onderzoekt of die functies aan jouw belangrijkste eisen voldoet. Zo niet dan leg je die functie opzij.

Kijk nog even niet of je voldoet aan de eisen voor die baan want dat kun je door scholing en/of stage/werkervaring altijd leren (hoe jong of oud je ook bent). Jij bepaalt je eigen grenzen. "Kan (ik) niet" zit in je eigen hoofd en kun je er ook weer uitgummen!

Lukt het je niet zelf op deze of een andere manier?
Ga dan eens praten met een (MatriX)coach. Anderen komen samen met jou sneller tot de kern en gaan niet om je beperkende gedachten heen maar bespreken die zodat je inzicht krijgt in wat jou tegenhoudt en kan helpen in je reis naar je droombaan.

Geniet van je reis en vier elk succes dat je onderweg behaalt. Zo wordt niet alleen het vinden zelf een feest maar ook de weg er naar toe. Succes zit hem ook in alle kleine stappen die jou dichterbij brengen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik wist ook niet wat ik moest gaan doen en door toeval kwam er het vak hoortoestelspecialist op mijn pad, het leek me niks maar nu is het in ieder geval mijn droombaan. Het is zo leuk werk, je bent met mensen bezig, er zit techniek in en is echt een uitdaging om de problemen op te lossen. Ik zou echt niks anders meer willen doen en het leek me eerst echt helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je profiel bestaat puur en alleen uit je karakter.

Het zegt niks over je professionele achtergrond en je opleidingen.

Kijk eens door een lijst met beroepen heen (als je toch het roer om wilt gooien). Filter eerst de beroepen die je sowieso niet wilt doen (niet willen en niet kunnen). Maak daarna een selectie van de top10 beroepen die je het meeste aanspreken.

Ga je daarna verdiepen in die top 10, zoek functieeisen op, salaris, werkzaamheden, etc maar ook doorgroeimogelijkheden en vooral wat je kennisniveau zou moeten zijn. Zoek daarna geschikte cursussen of een bedrijf die personeel aanneemt en ze verder traint dus op kosten van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al vaker hier op GV gezegd: de maatschappij is dermate gecompliceerd dat het vinden van de juiste werkplek echt niet een vanzelfsprekende aangelegenheid.

Als je nu al zo lang denkt dat je verkeerd zit, gooi er dan wat geld tegenaan en ga naar een bureau voor beroepskeuze.

Ook op internet zijn indicatieve sites. Een voorbeeld ervan vind je hieronder.

Een volgende tip is: ga een aantal weken banenadvertenties grondig lezen, alle soorten. Als je ergens geinteresseerd in raakt, pas het beter bij je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo naar je profiel kijk, kun je het beste moeder worden. Daar komen je positieve kanten het best in tot zijn recht, en van de negatieve hoef je niet zo heel veel last te hebben. 't Is een leuke baan, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet best en de salarieering is kl*te.

Maar even serieus, nee, er komt geen duidelijk profiel naar voren van goh, die zou iets in de horeca of in de zorg of in de commercie of in het verzekeringswezen of in het onderwijs moeten doen. Sterker nog ; het zijn redelijk algemeen menselijke eigenschappen, zowel positief als negatief, en daar kun je dus op het eerste oog weinig mee.

Als je echt zo sterk twijfelt en je echt helemaal niet op je plek voelt, kun je vermoedelijk het beste via de onderwijsdienst een beroepsinteressetest doen, net zoiets eigenlijk als ze op school doen. Vaak worden deze testen afgenomen in combinatie met een aanlegtest (iq-test), en daar rollen dan profielen uit waarin je vermoedelijk (! let wel, niemand kan echt voorspellen of het in de praktijk ook zo is !) op je plek zult voelen. Maar alleen een richting ; geen precies beroep.

Meestal is het een lange rij 'dingen om te doen' waarbij je moet aangeven of je ze wel, een beetje, eigenlijk niet of beslist niet leuk vind om te doen. Waarbij de activiteiten kunnen variëren van een moeilijke som uitrekenen tot een trui breien en van een luier verschonen tot een zaal toespreken.

Nog even ter overvloedde : een goede test is in de regel niet gratis. Je kunt ze zoeken op Internet, puur voor jezelf, maar op basis daarvan zou ik niet direct een dure vervolgopleiding uitkiezen. Laat je grondig voorlichten !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is medisch secretaresse niets voor je? dat sluit aan bij wat je doet maar richt zich meer op medische kant. Je kan dan in een ziekenhuis gaan werken en komt met meer mensen in aanraking. Dat werk voelt minder aan als een kantoorbaan en je ziet zowel artsen als patienten.
Wellicht kost een omscholing dan ook niet zo veel tijd en geld omdat je al veel van het vak secretaresse weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet meteen denken als ik je profiel zie: vakbond . Misschien kan je vanuit je eigen baan in het overleg , ondernemingsraad en later de vakbond in . FNV CNV etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel eens geDROOMd over iets wat je ontzettend leuk vond om te doen?
Dat kan je op het goede spoor zetten.

Toegevoegd na 16 minuten:
of heb je hobby's waar je in je beroep misschien iets mee zou kunnen doen?
Ik denk namelijk dat naarmate je leuker werk doet, je ook meer stress aankan.
Daarnaast zou ik het persoonlijk erg belangrijk vinden, dat m'n werk nuttig (zinvol) is (de invulling daarvan kan voor iedereen verschillen.)
13 jaar geleden
Goed van je dat je al je goede en slechte eigenschappen kent! Google eens op loopbaantraining. Dat is een training die je hierop antwoord geeft.