Is het mogelijk om traumahelikopter piloot te worden met een linker oor die doof is?

Ik heb altijd al een piloot van een vliegtuig of helikopter willen worden en ik vroeg met af of dat kan met mijn linker oor die volledig doof is. Ik kwam er al snel achter dat een vliegtuig niet mogelijk is, maar ik vroeg me af of de medische toelatingseisen bij traumahelikopter piloot anders zijn. Verder heb ik wel een VWO diploma met N&T wel en geen andere fysieke of mentale problemen.
Edit: Ik wil wel al mijn hele leven iets doen wat te maken heeft met de lucht, denk aan helikopter- en straaljagerpiloot enz. Is er dus geen enkele manier waar ik dus later hier een baan kan in vinden?

3 maanden geleden
3.9K
Pieterke
3 maanden geleden
Dat is in principe mogelijk: In 2006 heeft een volledig dove man een licentie gekregen: https://www.doof.nl/algemeen/dove-piloot-krijgt-vliegbrevet-24929/
Inekez1
3 maanden geleden
Dat iemand in Amerika piloot kan worden (in een klein vliegtuig met co-piloot) wil niet zeggen dat dat in Nederland ook kan.
Helikopterpiloot is iets anders dan vliegen in een Cessna. En piloot worden in een traumahelikopter is weer een aantal stappen verder dan 'gewoon' helikopterpiloot. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen (ik weet het niet), maar uit dat ene verhaal van een dove man in amerika de conclusie trekken dat het wel mogelijk zou zijn, is ook te kort door de bocht.
Inekez1
3 maanden geleden
Er gelden allerlei medische eisen om de opleiding tot piloot te mogen volgen. Het is niet zo dat je helemaal geen enkele afwijking aan je gehoor of zicht mag hebben. Je zou bij een opleiding moeten informeren wat de mogelijkheden zijn. Maar... je kunt ook zonder gehoorproblemen niet zomaar een opleiding doen om piloot traumahelikopter te worden. Je moet eerst piloot worden, dan extra opleidingen en vlieguren en ervaring om in stressvolle situaties te kunnen vliegen, om te kunnen en mogen vliegen bij nacht en slecht weer, om te kunnen landen op plekken die daar helemaal niet voor bedoeld zijn en dat alles onder stress en tijdsdruk. In de praktijk zijn het vooral oudere ervaren piloten van defensie die de krijgsmacht verlaten en met hun kennis en ervaring de overstap maken naar de traumaheli.
Pieterke
3 maanden geleden
@rijstboi en @Inekez1: Sorry, ik had over het hoofd gezien dat het om een traumahelikopter gaat. Ach ja, ik zie weleens meer iets over het hoofd.

Antwoorden (1)

De medische keuringseisen zijn voor beroeps-helikoptervliegers dezelfde als voor andere beroepsvliegers. De gehoorseisen staan in JAR-FCL 3.325.
Daar staat in paragraaf a) : “De kandidaat moet conversatiespraak foutloos kunnen begrijpen, wanneer elk oor afzonderlijk getest wordt op een afstand van 2 meter en met zijn rug naar de AME (keuringsarts) gekeerd”.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/19789723/jar-fcl-3-inspectie-leefomgeving-en-transport .
Het antwoord op de hoofdvraag is dus nee.

In het algemeen kun je stellen dat je in een lawaaiige meerpersoons cockpit naar de verkeersleiding moet kunnen luisteren met een hoofdtelefoon over één oor en naast het andere oor, zodat je ook nog gemakkelijk kunt converseren met de andere vlieger naast je. Vandaar dat beide oren functioneel moeten zijn.

Voor luchtverkeersleiders geldt iets vergelijkbaars: die hebben voortdurend contact met vliegtuigen in hun gebied, maar ze moeten met hun andere oor kunnen communiceren met collega’s in aangrenzende gebieden waaraan zij vluchten overdragen en waarvan zij vluchten overgedragen krijgen.

Voor een recreatief vlieger kunnen de eisen lichter zijn. In een eenpersoons zweefvliegtuig heb je aan het gehoor van je ene goede oor genoeg.
In sommige buitenlanden worden omgehakte boomstammen met speciale eenpersoons helikopters verticaal uit een bos gehesen, je zou je kunnen voorstellen dat je daar met één doof oor toch zou kunnen werken. Maar voordat je dat werk aankunt, stuit je dan in de vliegopleiding toch wel op problemen.

Er zijn echter genoeg interessante beroepen in de luchtvaart. Het besturen van onbemande vliegtuigen (drones) biedt mogelijk nieuwe kansen.

Om een en ander in perspectief te zetten: op het water is het wat eenvoudiger: “Voor het klein vaarbewijs (voor de pleziervaart) is eenzijdige doofheid toegestaan, mits het gehoorverlies van het functionerende oor gemiddeld niet hoger is dan 30 dB bij de frequenties 500, 1000, 2000 en 3000 Hz.”
https://www.hoorwerkwijzer.nl/wp-content/uploads/2017/02/Aanstellingskeuringen-en-gehoor.pdf .
3 maanden geleden
rijstboi
3 maanden geleden
Ik las nergens in JAR-FCL 3.325 dat je ook met een gehoorapparaat of dergelijke mag aankomen. Kan goed zijn dat ik er overheen gelezen heb. Ik heb gehoord dat ik misschien in de toekomst weer kan horen aan dat oor met een operatie. Hoe zit het dan met medische keuringen?
Bordensteker
3 maanden geleden
In Amerika zijn er mogelijkheden met een gehoorapparaat.
https://www.aviationmedicine.com/article/hearing-loss/ (scroll tot iets onder het midden).
Wellicht is dat hier ook denkbaar. Probleem is dat je daar hier niets duidelijks over vindt op het internet. Het lijkt me dat je je met deze niet-alledaagse vragen echt tot de keuringsinstanties hier moet wenden. En laat je dan niet met één afwijzend antwoord het bos in sturen. Er zijn verschillende keuringsartsen bij verschillende instanties.
Vaak is er best veel mogelijk voor wie al gebrevetteerd is en al jaren vliegervaring heeft. Je moet echter wel bedenken dat jij eerst nog tot helikoptervlieger opgeleid moet worden en dat je vervolgens nog voldoende praktijkervaring moet opdoen voordat je voor de traumaheli in aanmerking kunt komen. De traumaheli wordt door één vlieger gevlogen.
Als je oor na een operatie aan de eisen voldoet, zou er geen probleem meer moeten zijn.