Wat zijn de basisregels voor een zzp'er om goed van start te gaan?

Wat zijn de regels en met welke verzekeringen en toeslagen kun je rekening houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ook handig als je van plan bent actief te worden als ZZP'er: op de websites van de Belastingdienst en van de Kamer van Koophandel staan veel informatie en handige tips voor ZZP'ers en (andere) startende ondernemers. Deze organisaties organiseren ook regelmatig bijeenkomsten en geven cursussen voor ZZP'ers en startende ondernemers. Zie: www.belastingdienst.nl en www.kvk.nl

Het beste antwoord

In eerste instantie moet je 3 maandelijks omzetbelasting (=BTW) betalen, dit dien je dus apart te houden. Omzetbelasting is een eindtotaal van BTW dat jij hebt ontvangen minus wat jij hebt betaald. Daarnaast zul je 1 keer per jaar inkomstenbelasting moeten betalen, na aangifte bij de belastingdienst. Tot slot betaal je ook jaarlijks je inkomensafhankelijke ZFW bijdrage als zelfstandige. Tot zover jouw bijdrage aan de schatkist.

Wat betreft verzekeringen. Dit is afhankelijk wat je doet, maar ik zou je wel adviseren om een zakelijke rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Let op: dit moet echt een zakelijke verzekering zijn, je kunt geschillen als zelfstandige namelijk niet beslechten met bijstand vanuit je privé rechtsbijstandverzekering en dan zit je mooi. Ook geen overbodige luxe is een aansprakelijkheidsverzekering. Tot slot kan het van belang zijn een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, afhankelijk van hoe serieus je onderneemt (hoeveel uur en los van een baan in loondienst bijvoorbeeld) en hoeveel risico je wilt lopen. De eerste twee zijn van levensbelang en moet je niet onderschatten, de laatste zijn van belang als je bijv. kostwinner bent, alleenstaande bent of weinig spaargeld hebt.