Een werkdag duurt bij ons 8 uur + 30 min pauze. We werken van half 9 tot 5 incl 30 min pauze. Mijn vraag is of die pauze niet in de werktijd valt?

Voor mij de eerste werkgever die pauze uit haar werkuren haalt. Ik vraag me af of dit normaal is en zomaar mag? (wettelijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
93.1K

Antwoorden (6)

Dit is -helaas- heel normaal.

Mijn reguliere werkdag kent 8 uur. Ik moet minimaal 8 3/4 aanwezig zijn, omdat er vanuit wordt gegaan dat je 45 min lunch pauze neemt. De koffie pauze van 15 minuten ('s ochtends of 's middags te genieten) wordt wel doorbetaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van 8.30 tot 17.00 uur = 8,5 uur. Half uurtje pauze eraf, is werkdag van 8 uur.
Snap ik iets niet of denk ik niet goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed rekent dan werk je precies 8 uur per dag.
Korte pauzes van 15 min. of minder is werktijd, langer dan 15 min is je eigen tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw werkdag bestaat uit 8 uur werken en daarvoor krijg je betaald. Je hebt recht on een ½ uur pauze te nemen en dat betekent dat je in dat ½ uur ook je werkplek mag verlaten, dit is jouw vrije tijd, je hebt dus wel het recht om dan ook ½ uur te pauzeren.
Er zijn natuurlijk bedrijven waar de werknemer wel recht op een pauze heeft, want het is wettelijk voorgeschreven dat er na 5,5 uur werken een pauze moet zijn van 30 min.
maar dat je na 20 min. al weer nodig bent dus dat je geen ½ uur achter elkaar kunt pauzeren en niet de deur uit kan.
Dit soort pauzes worden dan ook gewoon uitbetaald, omdat die onder werktijd vallen.
Je kunt natuurlijk bij twijfel even de OR vragen of de CAO erop nalezen, die voor jouw werkplek geldt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk worden pauzes <30 minuten omgezet in werktijd...
Dit is, niet helaas maar natúúrlijk, heel normaal. Je werkgever betaalt je om te werken, niet om pauze te nemen. Tijdens die werkdag krijg je de gelegenheid om je werk een half uur te onderbreken. Dat recht betekent niet dat je werkgever je moet betalen voor je brood opeten, een stukje wandelen of snel even boodschappen doen..

Hele volksstammen werken van half negen tot vijf, met een half uur lunchpauze, dus acht uur per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vrouw werkt op een kantoor en begint en eindigt op net dezelfde uren als jij, met dus ook een half uur onbetaalde middagpauze. Is heel normaal. Wat dat betreft ben ik een gelukzak: ik werk een gemiddelde van 7.48u per dag met pauzes inbegrepen. Hoe lang die pauzes zijn hangt van dag tot dag af, meestal een paar keer 10minuten per dag, soms wat minder, soms wat meer. Echt middagpauze kennen we dus niet. Ik werk namelijk voor het openbare vervoer.