Stel je hebt een vaste baan,pleegt een delict en wordt daarvoor veroordeeld (schuldig dus), mag je dan om die reden ontslagen worden?

Vraag het me gewoon af, alleen voor hechtenis lijkt me niet, kan ook een onderzoek zijn, maar wat zal de grens zijn? Zou toch raar zijn als als jij bij het ene beroep wel je baan zou houden en het andere niet, met hetzelfde delict dan. En bekijk het eens vanuit de werkgever, alleen als het met het beroep te maken heeft mag je dan iemand ontslaan? (bijvoorbeeld in een winkel, zakkenroller wel ontslag, verkrachter niet?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een ontbindingsverzoek wegens het enkele feit dat de
werknemer gedetineerd is, wordt in de recente
rechtspraak niet gehonoreerd.
Ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens detentie
in samenhang met het strafbare feit dat aan de
detentie ten grondslag ligt, is in bepaalde gevallen wel
mogelijk. Hierbij wordt weer onderscheid gemaakt
tussen een strafbaar feit dat verband houdt met de
werkzaamheden en waarbij dat niet het geval is. Als
er geen verband is met de werkzaamheden, is het
uitgangspunt dat ontbinding van de arbeidsovereenkomst geweigerd wordt.15 Echter, onder omstandigheden
is ontbinding toch mogelijk. Relevant hierbij is
de duur van de detentie, de organisatorische problemen
die bij de werkgever ontstaan, het functioneren
van de werknemer en de duur van het dienstverband.
Niet alleen de CWI, ook de kantonrechter maakt een
belangenafweging.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je in hechtenis wordt genomen wel, want dan verschijn je niet op je werk.

Als het bij een boete, voorwaardelijk of werkstraf (buiten je gewone werktijd om) is, dan kan je er niet voor ontslagen worden. Tenzij bij je functie een onberispelijk gedrag hoort, dan kan je er wel voor ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, fout antwoord, zie hieronder.
Ik denk dat het aan de context ligt. In mijn geval: zonder twijfel. Als ik ergens voor veroordeeld zou zijn zou dat namelijk mijn werkgever - de staat - in discrediet kunnen brengen.

Hoe dat in andere branches zit weet ik niet, en dit zal per werkgever waarschijnlijk kunnen verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag om welke reden dan ook ontslagen worden.
Het kan je werkgever hooguit wat geld kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry, dat klopt echt niet.
De rechter legt regelmatig een ontslagverbod op na een poging tot ontbinding.
Antoni
14 jaar geleden
Niemand mag zo maar ontslagen worden! We wonen in Nederland, waar iedere werknemer uitgebreid beschermd is tegen ontslag. Iedere werkgever moet goede redenen aangeven, waarom hij iemand wil ontslaan en dan volgt er nog een lange procedure, om het ontslag werkelijk kunnen laten plaatsvinden.
Ik kan mij nog herinneren dat er op mijn werk een collega werd veroordeeld voor incest met zijn toenmalige 8 en 12 jarige dochters.
Deze man heeft 1 jaar celstraf gekregen en kon niet ontslagen worden.
Er is uiteraard wel een regeling met hem getroffen want op het werk moest hij echt niet meer verschijnen. Dat was echt niet goed voor zijn gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring: vaders taakstraf, baan behouden, lekker pensioen nu, dochter: levenlang in de wao, grrrrrr