Stel je hebt een vaste baan,pleegt een delict en wordt daarvoor veroordeeld (schuldig dus), mag je dan om die reden ontslagen worden?

Vraag het me gewoon af, alleen voor hechtenis lijkt me niet, kan ook een onderzoek zijn, maar wat zal de grens zijn? Zou toch raar zijn als als jij bij het ene beroep wel je baan zou houden en het andere niet, met hetzelfde delict dan. En bekijk het eens vanuit de werkgever, alleen als het met het beroep te maken heeft mag je dan iemand ontslaan? (bijvoorbeeld in een winkel, zakkenroller wel ontslag, verkrachter niet?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een ontbindingsverzoek wegens het enkele feit dat de werknemer gedetineerd is, wordt in de recente rechtspraak niet gehonoreerd. Ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens detentie in samenhang met het strafbare feit dat aan de detentie ten grondslag ligt, is in bepaalde gevallen wel mogelijk. Hierbij wordt weer onderscheid gemaakt tussen een strafbaar feit dat verband houdt met de werkzaamheden en waarbij dat niet het geval is. Als er geen verband is met de werkzaamheden, is het uitgangspunt dat ontbinding van de arbeidsovereenkomst geweigerd wordt.15 Echter, onder omstandigheden is ontbinding toch mogelijk. Relevant hierbij is de duur van de detentie, de organisatorische problemen die bij de werkgever ontstaan, het functioneren van de werknemer en de duur van het dienstverband. Niet alleen de CWI, ook de kantonrechter maakt een belangenafweging.

Bronnen:
Einde van de arbeidsovereenkomst wegens...

Als je in hechtenis wordt genomen wel, want dan verschijn je niet op je werk. Als het bij een boete, voorwaardelijk of werkstraf (buiten je gewone werktijd om) is, dan kan je er niet voor ontslagen worden. Tenzij bij je functie een onberispelijk gedrag hoort, dan kan je er wel voor ontslagen worden.

Ik denk dat het aan de context ligt. In mijn geval: zonder twijfel. Als ik ergens voor veroordeeld zou zijn zou dat namelijk mijn werkgever - de staat - in discrediet kunnen brengen. Hoe dat in andere branches zit weet ik niet, en dit zal per werkgever waarschijnlijk kunnen verschillen.

Je mag om welke reden dan ook ontslagen worden. Het kan je werkgever hooguit wat geld kosten.

Ik kan mij nog herinneren dat er op mijn werk een collega werd veroordeeld voor incest met zijn toenmalige 8 en 12 jarige dochters. Deze man heeft 1 jaar celstraf gekregen en kon niet ontslagen worden. Er is uiteraard wel een regeling met hem getroffen want op het werk moest hij echt niet meer verschijnen. Dat was echt niet goed voor zijn gezondheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100