Mag je binnen twee weken na het tekenen van je arbeidscontract deze nog ontbinden?

Ik heb keus uit drie banen, elke werkgever denkt dat ik al heb besloten bij de betreffende organisatie te komen werken. Arbeidsvoorwaardengesprekken vinden in 3 weken tijd plaats, als ik het arbeidscontract bij 1 werkgever al heb getekend (met proeftijd) en ik besluit later toch bij de andere organisatie te gaan werken, kan ik dan alsnog het getekende contract ontbinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik zou maar heel goed oppassen wat de voorwaarden in een contract zijn en hoe de proeftijd gedefinieerd wordt.

Maar vooral vind ik het tamelijk onbehoorlijk gedrag.
Een contract tekenen met het voornemen je er niet aan te houden.

Je kunt bij elke potentiele werkgever zeggen dat je nog andere ijzers in het vuur hebt, dat je bij andere werkgevers ook welkom bent.
Dit kun je natuurlijk ook bij de arbeidsvoorwaardenonderhandelingen gebruiken.
En dan zeg je dat je de beslissing neemt na die drie weken binnen een bepaalde periode.

Daarmee houdt je bij al die werkgevers je goede naam.
En dat kan je later nog wel eens nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdens de proeftijd mogen zowel werknemer als werkgever het dienstverband beëindigen zonder opzegtermijn en opgave van redenen.
13 jaar geleden
Elk geldig contract, mondeling of schriftelijk overeengekomen, kun je ontbinden. Belangrijk is welke prijs je er voor wilt betalen.
Dat elke van de 3 werkgevers denkt dat u bij hem gaat werken ligt mijns inziens aan de uitspraken van u als vraagsteller en niet aan de werkgevers.
Ik denk dat werkgevers zich door u misleid kunnen voelen. Je weet niet of de werkgevers met elkaar contact zullen hebben en of je ze nog eens tegen kunt komen.
Ik zou misleiding niet op mijn conduitestaat willen hebben. U staat dan bekend als "onbetrouwbaar".
Neen zo spoedig als mogelijk op eigen initiatief contact op en schep duidelijkheid.