Wat is het verschil tussen een HBO-Verpleegkundige en een MBO-Verpleegkundige?

Je hebt twee soorten verpleegkundigen. De ene groep heeft MBO gedaan en de andere groep HBO.
Nu vraag ik mij af wat het verschil is! Verpleegkundige via HBO mogen medicijnen geven, maar dat mogen MBO verpleegkundigen toch ook? En ik las op internet dat ze ongeveer even veel verdienen... Weet iemand wat er wel anders/verschillend is? Want met MBO-V ben je wel 1-2 jaar eerder klaar dus het lijkt me wel dat er een verschil is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Als je als verpleegkundige met enkel een 'kaal' diploma in de praktijk gaat werken zal er weinig verschil zijn tussen 4 en 5. Op een afdeling met relatief kleine teams heb je ook meer aan allrounders dan aan gespecialiseerde verpleegkundigen waarbij de een de ene klus doet en de ander andere onderdelen van het totaalpakket uitvoert.

In de klinische psychiatrie gaat de vlieger van de verschillende deskundigheidsniveaus ook minder goed op omdat daar abstractheden als veiligheid, structuur en vertrouwen van groot belang zijn tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

In de praktijk zie je verpleegkundigen van niveau 5 eerder doorstromen naar de wat gecompliceerdere functies, zoals verpleegkundige bemoeizorg, infectieziekten of TBC bij de GGD, gespecialiseerde thuiszorg, SPV maar ook gespecialiseerde klinische functies en in de huisartsenpraktijk.

Ik heb zelf een functie als praktijkverpleegkundige bij het Gezondheidscentrum voor Asielzoekers. Daar is niet alleen een diploma maar ook specifieke vakkennis voor nodig, terwijl ervaring en een brede kijk op wat gezondheidszorg inhoudt zo goed als noodzakelijk zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ongeacht op welk niveau je bent opgeleid is dat je ervan houdt om met je medemensen om te gaan. Voor werkers in de gezondheidszorg geldt dat misschien nog een beetje meer dan in andere mensenberoepen omdat je ze heel direct in hun meest kwetsbare toestand, ziek, in ontreddering, met grote vragen, stervend, naakt, verdrietig, vies, pijn lijdend, bewusteloos, boos, gehandicapt en in de war meemaakt. Als je dat allemaal beheerst ben je in mijn ogen al meer dan driekwart geschikt om verpleegkundige te worden. Maar wat heb ik veel van dat alles nog moeten leren, nadat ik die keus gemaakt had...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De verpleegkundige op niveau 4 kan al het verpleegkundig werk zelfstandig doen: een patiënt opnemen, verplegen, een verpleegplan opstellen (beschrijven welke zorg de patiënt nodig heeft), visite lopen met de arts, alle technische handelingen uitvoeren.

De verpleegkundige op niveau 5 kan dit ook en nog meer: met name in complexe situaties, waarin geen protocollen voorhanden zijn, kan de verpleegkundige op niveau 5 bepalen welke zorg de patiënt op elk moment nodig heeft. Daarnaast kan een verpleegkundige op niveau 5 beter inschatten hoe de kwaliteit is van de zorg die de afdeling levert. Samen met de leidinggevende kan hij dan een plan opstellen om die kwaliteit te onderzoeken of verder te verbeteren. Van een verpleegkundige op niveau 5 mag je dus verwachten dat hij de zorg in een grotere samenhang ziet dan de verpleegkundige op niveau 4. Daardoor kan hij in complexere verpleegsituaties beter inschatten welke zorg de patiënt nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de praktijk schijnt er weinig verschil te zijn. Ze komen ook in dezelfde schaal terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, moet je bij het bedrijfsleven mee aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens, zowel met je antwoord als met je reactie, Friezin. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk bepaald de arts het behandelplan. Niveau 5 heeft meer leidinggevende taken.
In de praktijk doen ze inderdaad meestal hetzelfde werk en worden binnen een en dezelfde functie hetzelfde betaald.
Van een HBOV-er wordt een groter oplossingsvermogen bij complexe problemen verwacht.
Zij zullen in veel gevallen eerder doorstromen naar functies van eerstverantwoordelijke en/of coördinator van zorg.
Ook liggen vervolgopleidingen voor HBOV-ers beter binnen hun bereik. Ook komen zij in veel gevallen eerder in aanmerking voor leidinggevende functies.
Wat ik zelf heb geleerd naar vele jaren ervaring in de zorg is, dat wat de verpleegkundige laat zien bij de patiënt als vakvrouw (of vakman) én als mens bepalend is voor de waardering die zij of hij verdient.
Er lopen helaas veel mensen in de zorg rond die prat gaan op hun opleidingen, maar weinig presteren. Gelukkig lopen er ook verpleegkundigen rond die lager zijn opgeleid, maar in de zorg goud waard zijn.
En er is een gezegde: Een diploma zegt wat je hebt geleerd, maar zegt niets van wat je kunt.