je bent ziek, waar heb je dan recht op?

stel: je werkt fulltime en maakt structureel 2 a 3 dagen per week nachtdiensten waar je toeslagen over krijgt,alleen is dit de ene week 5 nachten de andere week niks en de week er op bijvoorbeeld weer drie nachten, heb je dan als je ziek bent ook recht om een gemiddelde van die toeslagen uitbetaald te krijgen?
of hoeft je werkgever alleen maar je minimum (basis) loon uit te betalen (70 procent dan he) wie weet dit en waar kan ik dan letterlijk lezen dat dit wel zo of niet zo is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je ontvangt het eerste ziektejaar minstens 70 procent van je loon en minimaal het minimumloon. Let op: dit is wel aan een maximum dagloon gebonden, per 1 januari 2009 183,15 euro bruto.

Ook het tweede ziektejaar betaalt je werkgever minimaal 70 procent van je loon door, maar de verplichting om dat aan te vullen tot het minimumloon vervalt.

Uitgangspunt is het laatstverdiende loon: overwerk, toeslagen en provisies worden ook meegerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

type jouw beroep waar mijn beroep staat

Toegevoegd op 26-05-2009 22:48:47
[ENTER]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan je dan het beste ziekmelden na 5 nachten en misschien wat overwerk, als je je dan ziekmeld krijg je 100% van wat je in die maand verdiendt hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werkgever zal de eerste 24 maanden 100 procent uit betalen over je basis salaris. Toeslagen voor nachtdienst e.d. zal niet worden uitgekeert, noch uitbetaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er loopt iemand hier op GV rond die aan bepaalde GV'ers alleen maar minnetjes geeft... En als dit afhankelijk is van de CAO dan heb ik schijnbaar alleen met CAO's te maken gehad, waarin dit vanzelfsprekend was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, wettelijk is een werkgever niet verplicht 100% door te betalen, tenzij dit in een CAO is vastgelegd. En toeslagen worden wel degelijk meegerekend.
Als je ziek bent, dan heb je recht op koorts... Meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hier boven staat is niet altijd feit.
Belangrijk is te weten wat in je CAO staat.
Heb je wachtdagen, heb je 100% recht etc etc.

Als je ziek wordt berekent men daggeld.
Daarvoor gebruikt men de referte periode van 3 maanden (13 weken) daaruit zal men het gemiddelde loon van die periode berekenen en daar een daggeld uit halen. (Wat men je per ziekte dag uitbetaald)

Dat is dan wat je uitbetaalt krijgt. Dat geld dus ook voor die 70% Dat is niet 70% van je basisloon maar van het gemiddelde van de referte periode

En in dat gemiddelde wordt ook de onregelmatigheid meegenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt er aan wat in je CAO staat...
ik heb bij ziekte geen recht op ORT... vastgelegd in de CAO... wel doorbetaling van het volledige basissalaris gedurende 6 maanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel 0900-9294 daar geven ze gerichte informatie.
Het is momenteel veranderend. Zij kunnen ook doorverwijzen naar relevante sites.