Mag een werkgever een ontslagvoorstel intrekken omdat de werknemer de vakbond over het voorstel raadpleegt?

Mijn man heeft een zgn. vaststellingsovereenkomst van zijn werkgever ontvangen. Omdat daarin allerlei vaagheden stonden, heeft mijn man deze aan de FNV overlegd. Daarop heeft de werkgever het voorstel ingetrokken. Kan hij dat zomaar doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ben geen jurist maar het lijkt me dat de werkgever enerzijds een voorstel in kan trekken, bijvoorbeeld na een bepaalde periode. Als dat gebeurt omdat iemand met een derde partij daarover praat dan kan je dat uitleggen als een de facto verbod om met die partij te praten. In het geval van een vakbond lijkt dat me nogal onredelijk. Ik kan me wel voorstellen dat een werkgever een aanbod doet met een geheimhoudingsclausule. Als die geschonden wordt geldt het aanbod niet meer. Dat speelt in dit geval waarschijnlijk niet. De vraag is dus of de overeenkomst ingetrokken is omdat er met de vakbond gesproken is of dat dat een toevallige samenloop van omstandigheden is. En bovendien, komt er nu een nieuw voorstel of is het geschil van de baan?

Een voorstel is geen overeenkomst, dus ja, de werkgever kan het voorstel terugtrekken of wijzigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100