Vanaf hoeveel volt en watt is stroom schadelijk voor je en wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
99.4K

Het beste antwoord

Het gevaar ligt niet in de hoogte van de spanning maar in de grootte van de stroom.
Ook is belangrijk of de stroom door het hele lichaam gaat of dat alleen een klein stukje lichaamsdeel aan de stroom wordt blootgesteld.

Stroom die door het lichaam langs het hart gaat kan een hartstilstand veroorzaken, stroom tussen twee vingers van een hand is vooral pijnlijk.

Als vuistregel kun je aannemen dat een stroom vanaf 10 mA gevaarlijk is, 100 mA kan dodelijk zijn.
De grootte van de stroom bij een bepaalde spanning is afhankelijk van de weerstand van de huid op de contactplaatsen waar de stroom binnenkomt en weer uittreedt.

Met een droge huid kun je best 230V aanraken, bij zweet of ander vocht kan 110V al dodelijk zijn.
Voor veiligheid worden spanningen tot 48V als ongevaarlijke laagspanning beschouwd maar bij een natte huid kan het toch een pijnlijke schok opleveren.

Wat er gebeurt door de elektrische stroom is dat spieren kunnen verkrampen, vooral bij de hartspier zeer gevaarlijk.
Bij grotere stromen zullen chemische veranderingen optreden in lichaamscellen waar de stroom doorheen gaat (elektrolyse) en kan de temperatuurstijging fatale vormen aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou nog willen toevoegen dat het gevaar een combinatie is van spanning en frequentie. De frequentie van wisselspanning heeft invloed op de weerstand. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de weerstand. En hoe hoger de weerstand, hoe lager de stroomsterkte. Het mechanisme hierachter (wet van Lenz) is ingewikkeld, maar in de praktijk komt het erop neer dat de stroom alleen langs het oppervlakte van je lichaam zal stromen en niet diep doordringt. Bij gelijkspanning is 50 V al gevaarlijk. Uit het stopcontact komt laagfrequente wisselspanning. Daar dringt de stroom tot enkele centimeters in je lichaam door. Bij superhoge frequenties, zoals in een Tesla Bol kun je vanwege de hoogspanning een stroomkring van mensen maken waarmee je een TL lamp kunt laten branden, maar de stroom blijft enkel aan de oppervlakte van je huid.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Niet waar de spanning is net zo gevaarlijk als de grote van de stroom ga maar naar YouTube en zoek electrobooms video over dit onder werp

Andere antwoorden (4)

Normaal gesproken vanaf 110 volt gelijke spanning en vanaf 230 wissel spanning.

Het ligt ook eraan waar je bent, als je bijvoorbeeld in een ziekenhuis bent vanaf 10 milivolt.

Je kunt dan hele erge kramp krijgen.

Toegevoegd na 28 seconden:
230 volt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder persoon heeft een ander weerstand, een specifiek voltage en wattage is er dus niet te geven.

De eerste verwondingen die ontstaan zijn brandwonden waar je de kabels raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf vijfenveertig volt loop je gevaar! Hangt er wel vanaf of je wel/niet met je blote voeten op een (goed) geaard vloertje staat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken zou dat 16 W moeten zijn. Maar dat hangt van veel dingen af. Je moet in direct aanraking zijn met de spanning zelf, Je moet op de grond staan, je weerstand zelf. Veel dingen. Ik zou ervan uitgaan dat het 230 V is.
Wat er gebeurt? Je lichaam geleid de stroom. De spanning/stroom loopt door je lichaam heen en neem veel energie mee. Maar wat er gebeurt hangt ook van het aantal Watt of Volt af. Bij een bliksemschicht blijft er bijvoorbeeld alleen een hoopje as van je over, terwijl je bij 1000 V ofzo je levend gekookt wordt...
Dus ik zou gewoon zeggen 230 V