Wat betekend de code 30 (boven) en 1863 (onder) op orange borden op tankwagens. Er zit ook een vlam op dus het zal wel kunnen branden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

30 is al voor je beantwoord.
De 1863 betekent jetfuel, vliegtuigbrandstof dus. Op te zoeken in een handige wiki lijst. Weet je eindelijk wat er in die treinwagons zit. Boven de 3300 wordt het echt linke soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een ADR code.
De 30 moet je zien als een 3 en een 0
De 3 betekent dat het brandbaar is de 0 betekent dat er geen aanvullende informatie is. Als dat bijvoorbeeld een 6 zou zijn, is het dus een brandbare stof, met als aanvulling dat het ook nog giftig is (de 6 staat voor giftig).
De 1863 die eronder staat is een code voor het product.
Voor 1863 weet ik het niet , maar bijvoorbeeld methanol is 1230 en benzine is 1203
Op een tankwagen, geladen met methanol zou dus 36 staan met daaronder 1230.
Die nummers staan erop, zodat in geval van een ongeluk de hulpverleningsdiensten weten op welke manier ze bijvoorbeeld moeten blussen, of er gasmaskers nodig zijn e.d.
De vlam die je ziet klopt inderdaad; dat kun je dus ook aan die 3 zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eigenlijk is het geen ADR code maar een UN code.
ADR is het regelement waar transport van dergelijke stoffen onder valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord +1
Het bovenste getal staat voor de gevarenklasse en het onderste getal staat voor de stofidentificatiecode.