Wat betekenen die letters achter op een vrachtwagen ?

Heel vaak zie ik achter op vrachtauto's een groene sticker met een letter er in (a of d) wat betekend dit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Voor het transport binnen Italië van: verse vis, vers vlees, vers fruit, verse groenten, verse zuivelproducten, levend zaad, snijbloemen, kuikens, en vee op weg naar slachthuis of afkomstig uit het buitenland is voorgeschreven dat het voertuig aan beide zijkanten en aan de achterzijde is voorzien van duidelijk zichtbare groene borden of stickers van 50 cm breed en 40 cm hoog, waarop een kleine letter “d”, in zwart en 20 cm hoog, voorkomt.
Indien voor een bepaald transport van bederfelijke producten een ontheffing van het rijverbod is verleend, dienen op het betreffende voertuig aan beide zijkanten en de achterzijde duidelijk zichtbaar groene borden of stickers te worden aangebracht van 50 cm breed en 40 cm hoog, waarop een kleine letter “a”, in zwart en 20 cm hoog, voorkomt.
Het heeft te maken met de koelinstallatie. Daar wil men in Italië zeker van zijn dat die in orde is.

Toegevoegd na 13 minuten:
De letter d is de afkorting van deperibile (= bederfelijk).
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze aanduiding staat op vrachtwagens die niet meer dan 76 dba produceren. Heb je de aanduiding niet dan mag je bepaalde trajecten na 22uur niet rijden.
De H heeft te maken met het laadvermogen. Met een H mag je tot 38 ton gaan, met een E tot 40ton.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Amadea is het juiste.
Ben zelf chauffeur geweest op Italië met oa snijbloemen.
In 1ste instantie werd de "a" gebruikt maar deze werd later vervangen door de "d".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het juiste antwoord is idd al gegeven. In het begin (misschien nu nog wel) Moesten de chauffeurs het Letters zelf op de wagen plakken. Omdat dit meestal via het dak gebeurde, kwam het nog wel eens voor dat de stikker op de kop werd geplakt. Met geen mogelijkheid krijg je dat ding er weer af. HUMOR