Waarom hebben Nederlandse vrachtwagentrailers vaak een buitenlandse trekker ?

Vaak zie je het in het buitenland, een Poolse vrachtwagentrekker met een Nederlandse trailer en dito kenteken.
Kan iemand mij dat uitleggen hoe dat werkt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sinds het vrije verkeer van personen en/of goederen binnen Europa mogen buitenlandse bedrijven hun diensten op de Nederlandse markt aanbieden. Zo ook transportbedrijven. Eigen rijders kunnen hun diensten aanbieden en dat vrijwel altijd tegen een zgn. kilometertarief. Doordat levensonderhoud in het land van herkomst meestal veel lager ligt dan bij ons, kunnen zij tegen een veel lager tarief rijden. Dat is voor Nederlandse opdrachtgevers op meerdere fronten aantrekkelijk. Ze dragen op deze manier nl. geen enkel risico als het aankomt op de naleving van wetten en regelgeving maar hebben op deze manier ook niets te maken met brandstofkosten, afschrijvingskosten en andere kosten die gemaakt worden zoals bv. Eurovignet of soortgelijke heffingen/tolwegen. Bij Nederlandse "eigen rijders" is dit natuurlijk ook zo, maar die moeten een hoger kilometertarief hanteren omdat hier alles natuurlijk veel duurder is. ( Denk aan bv. afschrijving en reparatie/onderhoudskosten.) Dit fenomeen is overigens niet alleen in Nederland het geval maar in elk westers land. Het betreft hier niet alleen de "eigen rijders" maar ook de normale transportbedrijven die vanuit het oosten hier hun diensten aanbieden. En dan gaat het ongeveer nét zo. Je hoort niet voor niets vaak dat de concurrentie in het transport "moordend" is. LANG LEVE EUROPA.

Dit is omdat deze chauffeurs goedkoper dan de Nederlandse chauffeurs zijn.

Nederlandse transportbedrijven brengen hun trailer naar de grens en daar wordt er een andere (buitenlandse) trekker onder gezet. Vaak hebben deze Nederlandse transportbedrijven ook een vestiging in het buitenland. En dat alles is inderdaad omdat buitenlandse chauffeurs veel goedkoper zijn.

Transportbedrijven werken vaak samen. Dit is allemaal om zo min mogelijk lege kilometers te rijden. (leeg rijden is heel erg duur) Om leeg rijden te voorkomen worden er vaak opleggers gewisseld. Dus als transportbedrijf uit Nederland een volle vracht heeft voor Frankrijk. En op de bestemming is aangekomen is het financieel aantrekkelijk voor beide partijen om de chauffeur met een volle (franse) oplegger met Nederlandse bestemmingen gelijk weer terug naar Nederland te sturen. Zo hoeft niet eerst alles gelost te worden uit de Nederlandse oplegger wat ook weer tijd en geld scheelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100