Waarom staan er achter op (Franse) vrachtwagens die kilometerbordjes -rond, wit, met 60, 80 of 90 of iets dergelijks?

Voor WIE is die informatie bestemd en waarvoor dienen ze? Heeft het te maken met het soort weg of met de lading?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Voor bussen weet ik het wel:
Bussen met staanplaatsen en zonder gordels mogen maar 80 km per uur. Als er gordels in zitten en er geen staanplaatsen aanwezig zijn, mag een bus 100 km/u.

Van buiten kan je het verschil eigenlijk niet zien, hoewel het veilig is om aan te nemen dat vrijwel alle lijnbussen (Qliner/Interliners, ed uitgezonderd) staanplaatsen hebben en dus maar 80 mogen. De meeste touringcars van reisorganisaties of andere bedrijven buiten het openbaar vervoer, mogen 100.
Door die stikkers kun je zien dat ze in ieder geval 100 mogen.

Kan me wat betreft vrachtwagens voorstellen dat regels per land verschillen en dat ze in sommige landen harder mogen en dat op deze manier aangegeven wordt dat ze ook harder kunnen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zijn stikkers met hoe hard de vrachtwagen mag rijden. Als ik me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft dus met snelheidsbegrenzers te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De stickers zijn inderdaad bestemd voor verschillende landen aangezien die verschillende wetgevingen hebben. Daarom kom je soms drie stickers op één vrachtwagen tegen. Men is wel bezig om dit te veranderen, aangezien het tamelijk zinloos is om drie verschillende stickers te voeren..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, Die stickers geven aan op welke type weg in Frankrijk hij mag rijden. Niet hoe hard in andere landen

Bussen moeten in duitsland een 100 hebben
In Italie een 80 en 100
In frankrijk kunnenz e ook enkel 110 hebben. Dat is voor post en koeriersdiensten.

Toegevoegd op 23-04-2009 14:10:35
****oops type fout: op welke type weg in Frankrijk hij hoe hard mag rijden. Denk aan Provinciaal, buiten bebouwde kom en snelweg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maximale snelheid die zo'n vrachtwagen op bepaalde wegen mag rijden. Het dient dus als waarschuwing voor de bestuurders achter deze vrachtwagen. Dat zij er rekening mee houden dat de vrachtwagen eventueel minder hard mag rijden dan een personenauto.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allemaal onzin-antwoorden: Franse onderdanen kunnen bij wet verplicht worden tot een maximale snelheid, en zijn tijdens de opgelegde straf verplicht die met een sticker achterop hun vervoermiddel aan te duiden voor de politie.

Ik heb me daar altijd over verbaasd: zie je een Porsche voorbij komen met "80" achterop... De stakker had dus gewoon 3x te hard gereden.

Ergo: verplichting van de rechtbank na te hard en/of gevaarlijk rijden dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit zijn sticker die worden gebruikt aan de hand van hun gewicht hoe meer gewicht hoe minder snel ze mogen rijden maar het word altijd overschreden er staat altijd op de laadbak de stickers van 70 80 90 maar er kunnen ook altijd meerdere opstaan je kan het zelf ook bereken hoe snel de camion mag aan de hand van hoe meer de camion is gezakt hoe meer gewicht het is wel moeilijk wand tussen hun maximum en het traagste zit er wel 20 cm.