Het is bij een hoop binnenvaart schepen prima mogelijk door te varen tijdens noodweer. moderne schepen zijn uitgerust met radar en hebben genoeg stuwkracht zowel achterop het schip als voorin het schip.

Het grootse risico is dat de luiken bij een geladen schip er af kunnen waaien en dat er water in het ruim loopt. Mijn ouwe heer heeft een eigen schip en is ook eens gezonken. Juist door een harde wind. Maar het grootste risico is wind bij windkracht 10/11 gaan de meeste schippers netjes tegen de kant.

Sommige vaartuigen moeten ook verplicht tegen de kant omdat ze niet gekeurd zijn voor deze windsnelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Het is wel verstandig om binnen te blijven, mocht de bliksem in het schip inslaan. Binnen ben je beschermd doordat je als het ware in een kooi van Faraday zit. De bliksem kan er niet doorheen, wel er langs.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een open boot is wel link, ook al is deze van metaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijgaand wat links over bliksem en varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die kunnen doorvaren, hebben technische hulpmiddelen om dat veilig te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor je moet wel binnen blijven