Waarom mag een vrachtwagenchauffeur niet in de cabine van de vrachtwagen wonen?

Ik las zojuist een nieuwsbericht (https://nos.nl/artikel/2211891-minister-waarschuwt-truckchauffeurs-wonen-in-cabine-mag-niet.html?) waarin werd verteld dat het nu ook in Nederland verboden is om je verplichte wekelijkse 45 uur rust in de vrachtwagen door te brengen.

Ik vroeg mij af waarom niet? Is het “ethisch niet verantwoord”, of is er een andere reden voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
Erna55
6 jaar geleden
----- Streng handhaven dus, stelt de Kamer. ,,Je ziet dat truckers eindeloos op parkeerplaatsen bivakkeren, omdat het goedkoper is. Dat betekent oneerlijke concurrentie voor bedrijven die zich wel aan de regels houden'', aldus VVD-Kamerlid Bas van 't Wout.-
https://www.ad.nl/binnenland/kamer-stop-massaal-kamperende-trucker~a0d6e3a4/
LeonardN
6 jaar geleden
Dat is geen reden.
We zouden ook de regel weg kunnen halen en dan mag iedereen vrijuit op parkeerplaatsen slapen.
Dat is enkel de reden waarom er nu actief gehandhaafd gaat worden. Je zou ook kunnen stellen: omdat er nu oneerlijke concurrentie is en er zelden gecontroleerd wordt kunnen we de regel beter afschaffen. Dan is het weer eerlijk.

Antwoorden (1)

De achtergrond van de Europese wet zal inderdaad uit ethisch oogpunt genomen zijn, het wordt als uitbuiting/slavernij gezien dat slechtbetaalde Oost-Europese chauffeurs tijden achtereen in hun vrachtwagen wonen/leven.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2197548-chauffeurs-die-maandenlang-leven-in-hun-cabine-dat-is-moderne-slavernij.html

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2017/12/weekend-overnachten-vrachtwagen-verboden-101161307

"Een vrachtwagen gebruiken als slaapplek voor het weekend is niet meer toegestaan. Het EU-hof heeft met zijn uitspraak op verzoek van de Belgische Raad van State duidelijkheid geboden over de regels. De zogenoemde wekelijkse rusttijd van 45 uur – die onder voorwaarden tot 24 uur kan worden ingekort – doorbrengen in de cabine druist duidelijk in tegen de doelstelling van de EU-wetgeving om de >>arbeidsomstandigheden<< van bestuurders te verbeteren, aldus het hof."