Wanneer mogen truckers niet rijden in duitsland?

ik dacht dat truckers zondags niet in duitsland mochten rijden,maar ik hoorde ook dat ze s'nachts niet mochten rijden.
wat is er eigenlijk van waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Er zijn nog wat meer vrijstellingen.

Voor vrachtauto's en trekker-opleggercombinaties met een toegestaan totaalgewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van 7,5 ton en meer en voor vrachtauto-aanhangwagencombinaties, ongeacht het gewicht, geldt een rijverbod op zondagen en officiële feestdagen tussen 0.00 uur en 22.00 uur. Het rijverbod geldt op alle wegen in Duitsland, ook voor voertuigen zonder lading. Verder geldt er een nachtparkeerverbod voor deze vrachtauto's binnen de bebouwde kom van 22.00 tot 6.00 uur en op zondagen en officiële feestdagen.
Vrijstelling rijverbod

De vrijstelling is van toepassing op:
vervoer van verse vleesproducten
vervoer van verse melk en verse melkproducten
vervoer van verse vis, levende vis en verse visproducten
vervoer van snel aan bederf onderhevige groenten en fruit
lege ritten, voorafgaand aan of volgend op het vervoer van de bovengenoemde producten (niet voor transitoritten)
vrachtauto’s en combinaties die in verband met gecombineerd rail/wegvervoer de afstand afleggen tussen laad- of losadres en het dichtstbijzijnde station, indien deze afstand niet meer bedraagt dan 200 kilometer
vrachtauto’s en combinaties die in verband met gecombineerd weg/watervervoer de afstand afleggen tussen laad- of losadres en de dichtsbijgelegen zee- of binnenhaven, indien deze afstand niet meer bedraagt dan hemelsbreed 150 kilometer
losse trekkers die uitsluitend zijn ingericht om opleggers te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rijverboden
Op zondagen en officiële feestdagen geldt tussen 0.00 uur en 22.00 uur een rijverbod voor:

vrachtauto's en trekker-opleggercombinaties met een toegestaan totaalgewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van 7,5 ton en meer;
vrachtauto-aanhangwagencombinaties, ongeacht het gewicht.
Het rijverbod geldt op alle wegen in Duitsland, ook voor voertuigen zonder lading.
Verder geldt er voor deze vrachtauto's binnen de bebouwde kom een nachtparkeerverbod van 22.00 tot 6.00 uur. Dit parkeerverbod geldt ook op zondagen en officiële feestdagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct, met als toevoeging dat vrachtwagens met bederfelijke waren wél mogen rijden op genoemde dagen. Zij dienen daartoe over een ontheffing te beschikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
Onderstaande tekst komt uit de in de bron weergegeven bron. Duidelijker kan ik het zelf niet verwoorden:

"Op zon- en officiële feestdagen geldt van 0.00-22.00 uur een rijverbod voor vrachtauto’s en trekker/opleggercombinaties met een maximum massa beladen voertuig (massa ledig voertuig + laadvermogen) van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto’s met aanhangwagen, ongeacht het totaalgewicht. Dit rijverbod geldt op het gehele Duitse wegennet.

Dit rijverbod is niet van toepassing op een aantal categorieën vervoer. Het vervoer van snijbloemen en planten valt niet onder deze uitzonderingen.

Ontheffingen
Onder bepaalde voorwaarden en dan nog slechts in zeer dringende gevallen kunnen ontheffingen van dit rijverbod worden verleend. Hiervoor moet een aanvraag worden gedaan bij de Straßenverkehrsbehörde waar het transport (in Duitsland) aanvangt.

Duitsland kent ook de ‘Ferienreiseverordnung’; dit vakantierijverbod geldt op alle zaterdagen in de maanden juli en augustus van 7.00 tot 20.00 uur. Van 20.00 tot 24.00 uur mag dan weer worden gereden, echter na 24.00 uur vangt het zondagsrijverbod aan.

Het zaterdagsrijverbod geldt voor vrachtauto’s en trekker/opleggercombinaties met een maximum massa beladen voertuig van meer dan 7,5 ton en voor vrachtauto’s met aanhangwagen, ongeacht het totaalgewicht.

Het vakantierijverbod geldt op een aantal (gedeelten van) Autobahnen en Bundesstrassen in beide rijrichtingen.

Ontheffingen

Op het vakantierijverbod zijn dezelfde uitzonderingen van toepassing als bij het zondagsrijverbod. Ook voor overige, zéér dringende transporten, alleen indien het vervoer niet op andere wijze kan geschieden, geldt voor het vakantierijverbod de ontheffingenprocedure, zoals die ook bij het zondagsrijverbod geldt."