waarom heeft nederland nog geen tol voor vrachtwagens ?

In veel landen om ons heen heft men tol op vrachtverkeer. Waarom hoor je in Nederland niemand met een woord spreken over dit idee. Vooral veel oost Europeanen gebruiken onze wegen terwijl ze er geen cent voor betalen. Dit kan enorm veel geld opleveren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Nederlandse vrachtwagens betalen al een extra belasting (soort wegenbelasting) om op de nederlandse wegen te mogen rijden. Dat heet "Eurovignet" en iedere vrachtwagen moet zo'n vignet hebben. Dus een bedrijf met bv. 20 vrachtwagens betaald al snel zo'n 20.000 euro per jaar.

Toegevoegd na 1 dag:
Het Eurovignet is verplicht in Nederland, België, Luxemburg, Denemarken en Zweden. Na betaling van deze belasting, mag u rijden op de snelwegen in deze landen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eurovignet is alleen nodig als de vrachtwagen op de snelweg komt.
Kermis wagens zijn hier trouwens een uitzondering op die hebben geen vignet nodig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn wel meer wagens die een uitzondering vormen. Maar het vrachtverkeer komt natuurlijk hoofdzakelijk op de snelwegen (behoudens opnieuw sommige uitzonderingen). Daarnaast is deze vorm van belasting/tol, een extra heffing voor het vrachtverkeer. Houd er ook rekening mee dat je bv. in Duitsland tol moet betalen, maar dat ze daar geen wegenbelasting meer betalen.