Kan ik tegen onredelijke douanekosten in beroep gaan?

Ik heb een koptelefoon besteld voor € 26,54 vanuit China, nu heeft de douane, douanekosten aan toegevoegd van 18,50 euro. Mijn vraag is: heeft de Chinese douane dit gedaan (exportkosten) of de NL'se douane (importkosten)? Vervolgvraag is of ik hiertegen in beroep kan gaan. Nu dien ik bij het postagentschap 18,50 euro te betalen, anders kan ik ze niet meekrijgen.

Waar ik ook voor kan kiezen is drie weken wachten, dan worden ze retour gestuurd (en dan evt. het geld terugvragen als ze eenmaal retour zijn bij de afzender, alhoewel ik het niet erg vindt als ik me € 26,54 niet terug krijg).

Wat ik wel erg vindt is dat de douanekosten zo onredelijk hoog is (in verhouding tot hetgeen ik betaald heb voor het product).

Dus als ik zou moeten kiezen ben ik liever € 26,54 kwijt aan de leverancier (die netjes zijn verplichting is nagekomen) dan aan de douane 18,50 euro.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: kan ik tegen deze kosten in beroep gaan? Zo ja, waar kan ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu heb ik gelezen dat het postorderbedrijf mij hiervoor moet machtigen (wat ik ook krom vindt), ziehier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/wat_kan_ik_doen_als_ik_het_niet_eens_ben_met_het_te_betalen_belastingbedrag_internetaankopen/wat_kan_ik_doen_als_ik_het_niet_eens_ben_met_het_te_betalen_belastingbedrag maar welke postorderbedrijf betreft het, de Chinese of de NL'se?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Nederlandse. Het is de Nederlandse douane die het geld int.

Antwoorden (2)

Je kunt altijd bezwaar maken, maar bij goederen met en totaal waarde die hoger dan 22 euro (inclucief verzendkosten) per post ontvangen uit een niet EU land moet je inklaringskosten betalen, bestaande uit douane rechten en handelingskosten.
p.s. je kunt het afhaalpunt wel opdracht geven om het pakje direct terug te sturen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kwam hier laatst ook achter met een pakketje van iets van €45. Toen was het €22. De belastingkosten zijn maar een paar euro, maar voor het verwerken wordt iets van €12,50 gerekend. Erg irritant, maar ik denk dat je er weinig tegen in kan brengen.
Misschien de volgende keer of onder de €22 bestellen of meer zodat de import kosten opwegen tegen de goedkopere goederen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Same here.. Ook ooit gedacht een leuke slag te hebben geslagen met wat leuke shirtjes uit Amerika... Die vielen nadat de douane zich ermee bemoeid had opeens dubbel zo duur uit...
Je kunt een bezwaarschrift indienen bij onjuiste douanekosten, niet bij onredelijke. Helaas voor jou lijken de kosten juist te zijn: de BTW over het genoemde bedrag is 5,57 en PostNL rekent 13 euro aan inklaringskosten, en dan kom je op 18,57 uit.

Toegevoegd na 2 dagen:
En ook niet onbelangrijk, stel dat (in het uitzonderlijke geval) jouw bezwaarschrift gehonoreerd wordt, dan krijg je hoogstens die 5,57 terug; de administratiekosten bij PostNL zullen blijven staan.