Wat is er verkeerd aan het idee om alle vrachtauto's in Nederland 100 te laten rijden; maar dan mogen ze niet inhalen?

Volgens mij worden er heelveel File's en gevaarlijke situaties op de weg veroorzaakt door inhalende vrachtauto's.
Het voorstel om alle vrachtauto's niet meer maximaal 80 maar 100 te laten rijden maar dan met een inhaal verbod, heb ik verschillende keren aan vrachtauto chauffeurs voorgelegd maar dan ploffen ze bijna van woede, hoe ik het kan bedenken. Maar een alternatief of goede argumenten hebben ze ook niet.

Volgens mij zou het de doorstroming van het verkeer zeer ten goede komen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je zult het probleem van het inhalen moeten aanpakken. Als je snelheid gaat verhogen dan zullen vrachtauto's nog meer te maken gaan krijgen met personenwagen bestuurders die niet weten wat doorrijden is. En verbod of niet, ze gaan die inhalen. Juist om die reden mogen personenauto'smet aanhanger tegenwoordig 90. Gewoon omdat de meesten niet weten wat 80 is en daardoor maar 70 (geijkt) rijden op de snelweg met hun aanhanger. En als ze 90 mogen rijden de meesten tenminste 80+....(90 volgens hun snelheidsmeter) De snelheidsmeters van auto's wijzen per slot vrijwel altijd hoger aan dan de werkelijke snelheid en die afwijking varieert van 1% tot 15%. Maar zeer weinigen nemen de moeite om uit te zoeken hoeveel die afwijking werkelijk is. Dus een inhaal verbod voor vrachtauto's dient samen te gaan met de verplichting voor andere auto's om, zolang er niemand direct voor ze rijdt en ze blokeert, SNELLER te rijden dan de toegestane max voor vrachtauto's. ps Sneller rijdende auto's van 50 ton zwaar hebben bij een botsing nog veel meer impact.

Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en hij zegt dat de banden van een vrachtwagen daar niet op gebouwd zijn, ze zullen sneller klappen (wat ook het fileprobleem niet zal verhelpen). Het is totaal niet zuiniger als je zo hard rijd. Het fileprobleem verhelpt daar ook niet door. Denk zelf dat het gevaarlijker is als je vrachtwagens harder laat rijden met zware ladingen en gevaarlijke stoffen.

ik ben zelf chauffeur en denk dat mijn baas er niet blij nee zou zijn als we allemaal 100 zouden gaan rijden. Dit kost veel brandstof en idd banden. Wat wel zou helpen als ook personenauto's een ge-eikte Teller zouden krijgen. ↲Als er nu 80 op de matrix borden komt, gaat alles naar de 70.

het inhaal verbod wekt file op,als er 20 auto"s achter elkaar rijden en er gaat een caravan inhalen krijg je daar een file achter.je rijdt zelf 90 en dan krijg je er een die 80 rijdt.in een mum van tyd zit je daar dan achter met 20 auto:s.en er zijn bedrijven waar de chauffeur niet harder dan 80 mag ivm brandstof verbruik.dus inhaal verbod opheffen .en vrachtauto allemaal 90 kmh zoals in belgie is toegestaan.dan zal het schelen.

Dan krijg je juist meer gevaarlijke situaties: vrachtwagens die bejaarden inhalen, vrachtwagens die gewoon te snel rijden gezien de vracht die ze vervoeren, de bochten die in de weg zitten, de weersomstandigheden of het kunnen van de chauffeurs. Een inhaalverbod is er al op de drukste plaatsen/tijdstippen. Verder zijn de regels zijn al goed: je mag helemaal niet inhalen als je 't overige verkeer daarmee in gevaar brengt (lees: als een achteropkomer hard moet remmen!). Het punt is: er zijn onvoldoende bronnen (agenten, camera's, spionagesystemen) beschikbaar om die regel te handhaven. Als iedereen nu de politie belt en nummerborden doorgeeft als een vrachtwagen gevaarlijk inhaalt, dan kan de politie eens een gesprek aanknopen met zulke chauffeurs; zo van: "Hoe zit dat Kees... Al 3 inhaalklachten over jouw in 2 weken?". Natuurlijk niet zelf bellen tijdens 't rijden. Dus een passagier 't nr.bord laten noteren. Als je meestal alleen rijdt, heb je gewoon pech of moet je een heel goed geheugen hebben. Of je zet een camera op een tripodje die je voor elke rit op de snelweg aanzet. Tegenwoordig is dat niet meer zo duur - dat kan al een goedkoop toestelletje van 75 euro zijn met 4Gb geheugen: daar kan je al makkelijk een uur of langer mee opnemen. Dan kan je thuis 't nr.bord opzoeken en doorgeven.

Er zal altijd een mogelijkheid moeten blijven om in te halen door vrachtauto's wel is het heel belangrijk dat de chauffeur ong. 5 tot 8 km onder zijn max. snelheid rijdt. het voordeel van die 5 tot 8 km extra is dat deze dan een andere vrachtwagen in kan halen met voldoende snelheidsverschil wat ong. 1.5 min. duurt. Daf heeft dit op zijn cruisecontrol zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100