Je mag met groeneplaten ( handelaarskentekenplaten ) alleen in Nederland gebruiken. Er zijn echter drie uitzonderingen waaraan wel beperkingen zijn verbonden:
* België
* Luxemburg
* Duitsland
België en Luxemburg
In België en Luxemburg mogen handelaarskentekens uitsluitend voor het afleveren of ophalen van een voertuig in het kader van koop en verkoop van het voertuig gebruikt worden. Het handelaarskenteken mag in die landen dus niet worden gebruikt voor een proefrit.

Duitsland
Sinds eind september 2007 is het gebruik van het Nederlandse handelaarskenteken ook toegestaan in Duitsland. Beide landen zijn het na intensief overleg eens geworden over de volgende voorwaarden:

* Alleen bedrijfsauto’s mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden.
* Deze bedrijfsauto’s mogen daar alleen rijden in direct verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben. Een schriftelijke bevestiging van de werkplaats moet bij het voertuig aanwezig zijn waarmee dit kan worden aangetoond.
* In de bedrijfsauto moet naast de voertuigpapieren een geldig verzekeringsbewijs (de groene kaart) aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat mog, mor dan mot ge ze wel zlf op de rug brangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk, in Nederland mag heel veel.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een (NLse) auto naar Roemenië wil om hem daar op kenteken te laten zetten moet je het voertuig bij de RDW aanmelden voor een exportkenteken. Daar kun je dan ook een kortdurende verzekering op afsluiten.
Bij de RDW wordt de auto dan ook uit de administratie gehaald en het kenteken geschrapt.
Zorg er wél voor dat je bij de inklaring tenminste deel 1 van je kenteken én een faktuur (die kun je evt. zelf maken) bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wolle;

Als je met garageplaten groene handelaarsplaten bedoelt dan is het antwoord nee. Daar mag je geen andere ritten dan proefritjes en ander voor de direct handel bestemde ritten mee maken. Gewoon exportkenteken bij de RDW zoals al aangegeven; daar mag je wel het land mee uit naar het land van bestemming. Zie je ze op dinsdagmiddag op de A1 ook bij bosjes mee rijden; allemaal op de Utrechtse automarkt gekocht voor de export naar Polska.